![]() |
||||||||
| ||||||||
(#11)
|
(#12)
|
|
Jag tror på pirattemat så här i början. Det har bra genomslagskraft och får folk att fundera ordentligt. Men samtidigt blir det då väldigt viktigt att argumenten och partiprogrammet är seriöst och vettigt. Tuff attityd och yta som utmanar, men ett verkligt seriöst budskap innanför.
Om den blandningen blir lyckad och rörelsen rullar igång ordentligt och börjar få ett folkligt stöd, då gäller det att glida över i en allt seriösare roll, inte seriösare som i politiskt korrekt, utan seriös i den mening att man respekterar "vanligt" folk och samhället som sådant. Då kanske man ska börja tona ner piratattityden och visa att det hela inte går ut på att skapa någon sorts piratsamhälle, utan ett fritt kunskapssamhälle. Man kanske ska skifta fokus från just P2P till patent och sådant som de flesta kan sympatisera med. Fortsätter man i det här läget leka pirat tror jag att det viktiga budskapet om ett verkligt fritt samhälle kommer att gå förlorat. Etablissemanget kommer att försöka begränsa och förminska rörelsen genom att inesluta den i sitt begrepp och värdesystem. Fortsätter man kalla sig för pirat i det läget spelar man dom i händerna. Precis som det stod i texten som Sunnan länkade till ovan: "..you might prefer not to use the word "piracy" to describe it. (snip) Some of us might even prefer to use a positive term such as "sharing information with your neighbor." Förklarar man budskapet på ett sätt som alla förstår kommer detta bli en folkrörelse. Då kanske man ska byta namn till t.ex. KunskapsPartiet. Micke Det är inte människans natur att världen ser ut som den gör, det är ett systemfel! |
|
|
|
|
(#13)
|
(#14)
|
(#15)
|
|
Det är väldigt tydligt här att det finns intresserade av partiet från hela skalan, inte skalan mellan höger och vänster, utan i skalan "det finns en anledning att förändra" till "störta nuvarande styret nu!".
Själv försöker jag se vad det finns ett allmänt intresse av utifrån en relativt obejektiv bedömning av samhällets åsikter i stort, vad jag tydligt kan se att ett parti som arbetar för saker mycket lika Piratpartiets behövs, inte bara i Sverige utan även i resten av EU och världen. Dock skillnaderna på det som behövs och Piratpartiet är vesäntliga, fildelarna är bara en av de grupper av människor som behöver något bättre att se fram emot (det finns fler, ex invandrare, småföretagare, privatarbetare(en grupp som inte ens finns i Sverige), välvilliga medmänniskor, framtidstroende m fl). Problemet för alla dessa grupper är att staten på olika sätt står i vägen för dem, de vill inte leva ett liv som slav åt stat och storföretag utan vill kunna styra över sina egna liv, leva så som de själva önskar... Att leva som man själv vill är en omöjlighet i dagens samhälle, det är redan bestämt från början att du ska vara egoistisk, ta alla pengar du någonsin lagligt kan få, konsumera slut på dessa och börja om processen från början. Det är alla vi som inte vill leva ett sådant liv, vi som inte vill leva ett helt liv som slavar åt kapitalismen som behöver någon att lägga vår röst på. Problemet behöver dock lösas på bred front, i alla frågor, nu vet jag mycket riktigt att alla har mycket olika åsikter för hur detta samhälle kan nås (en del riktit fetingrika superkapitalister tycker kanske till och med att dagens samhälle är fritt), jag skulle kunna skriva en roman om mitt sätt att lösa problemet, men det skulle inte hjälpa, vad vi behöver är den almäna åsikten och någon sam kan tala för den, utan det här problemet hade Piratpartiet aldrig bildats... Vad ska vi då välja, att satsa på ett vekt enfråge parti som kan tilltala upp till en niondel av Sveriges befolkning eller ett parti som arbetar för nationell och internationell frihet? Valet är inte mitt, utan vi allas. Var vill ni stå? På kapitalismens sida eller frihetens? Klart att det kan finnas kapitalister som vill kassera immaterialrätt, men det är en obetydande minoritet, de flesta vill ha frihet, det är därför man framgångsfullt kunnat ta upp övervakningsfrågan i samband med immaterialrättsfrågan inom Piratpartiet. |
|
|
|
|
(#16)
|
|
[quote]GurkGranne (2006-Jan-09)Bevakning är mycket riktigt riskabelt, men för att hålla säkerhet nödvändig, i anarkistisk litteratur om övervakning står det om ett samhälle övervakning kan leda till. Samhället behöver som sagt inte bli så bara för att man inför en rimlig nivå av övervakning, men om övervakarna är övervakade och deras övervakare är övervakade och all övervakning sker till almänhetens nytta så ger detta en stor fördel till samhället.[quote]
Det här är en metod som Stalin använde. Att alltid har en angivare till angivaren är inget bra system då det skapar otrygghet och förvirring. Jag tycker också att den är ganska tydligt i alla trådarna på den här sidan att systemet inte fungerar till "allmänhetens nytta" utan tvärt om. är helt ennkkelt innte ett bra system och bör enligt min mening kraftfullt undanröjas. Citat:
Bra fråga.... Politiker kanske? ;-) Citat:
Tills detta inträffar kan vi väl bestämma oss för att lita på varandra och att storebrorsamhället inte är rätt väg att gå. |
|||
|
|
|
(#17)
|
(#18)
|
|
Var inte det staten som kallade oss för kriminella? Vi står ju för fri spridning av information och en sådan åsikt/handlingar gör oss till kriminella vare sig vi vill eller inte. Benämningen pirat används på så sätt mest som en komisk/lustig bemärkelse som våran nuvarande regering har gett oss.
Vi är pirater för att lagen har gjort våra åsikter till det. När vi får igenom våra lagändringar blir vi automatiskt lagliga medborgare och kan sluta segla på de här haven. Organisatör för Huddinge Valområde ------------------------------------------- Ifall Frihet är en orsak att slåss för Är det här det största slaget någonsin. |
|
|
(#19)
|
|
Jag är väktare och anser pirat fungerar som stämpel, det är oftast bättre att vända på steken som vissa andra redan tycker och göra det dåliga till något bra. Om de som inte gillar oss har satt en stämpel på os får vi leva med det för tidningarna lär inte ändra på det nu när det är etablerat.
|
|
|
(#20)
|
|
Citat:
Dessutom ska man komma ihåg att det inte är vi som har valt att kalla oss pirater. Det är en beteckning som våra motståndare har hittat på för att få oss att framstå som suspekta individer som man inte behöver lyssna på. Om vi hade fått välja själva, skulle vi kanske ha föredragit "Öppenhetspartiet" eller "Frihetspartiet" eller "Kulturpartiet" eller "Kunskapspartiet" eller något sådant. Det är ju det vi står för: Ett fritt och öppet samhälle, med fri kultur- och kunskapsspridning. Men om det är så att våra motståndare envisas med att kalla dem som delar de idealen för "pirater", då får vi väl acceptera den beteckningen och vända den till något positivt. Det är vad alla PR-gurus säger att man ska göra i den situationen, och något som flera andra grupper har lyckats med tidigare. När jag växte upp var till exempel ordet "bög" det värsta skällsord man kunde tänka sig, men tack vare målmedvetet arbete från gay-rörelsen är det idag en beteckning som homosexuella män använder med stolhet. På samma sätt kan vi vända ordet "pirat" till något positivt. Och jag tror inte ens att det är särskilt svårt. Som redan påpekats i den här tråden finns det ju ingen som tänker något negativt när de hör ordet "piratradio", och det finns andra exempel också. Dessutom är begreppet pirat ganska kul och trevligt, om man tänker på alla pirater som förekommer i barnböcker och tecknade filmer. Så jag tycker egentligen inte vi ska vara ledsna över att vi kan använda den snärtiga beteckningen "Piratpartiet", och slipper kalla oss "Partiet för ett fritt och öppet samhälle" eller något liknande otympligt. Hej och hå och en CD-ROM, som Pippi Långstrump brukar säga! /Christian |
||
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| B34. Motion om begreppet skyddat privatliv | of_darkness | Motioner rörande principprogrammet och extern politik | 2 | 2010-03-15 01:30 |
| Begreppet bitch | Henry Rouhivuori | Övrig diskussion | 6 | 2009-09-11 15:18 |
| Pirat-akuten något för Ung Pirat? | Stefan Flod | Idéverksamhetsplanen för 2009 | 9 | 2009-02-23 16:17 |
| Begreppet pirat | Stefan Flod | projektansökan till ungdsomsstyrelsen 2008 | 1 | 2008-02-12 11:58 |
| PRESSMEDDELANDE: Ung Pirat: "Ung Pirat delar ut 1984" | Mårten Fjällström | Pressmeddelanden och annat | 2 | 2007-09-18 00:54 |