![]() |
||||||||
| ||||||||
(#1)
|
|
Att patent på läkemedel, så kallade medicinpatent, har många negativa effekter är allmänt känt.
-o- Medicinpatent gör att hundratusentals människor i fattigare länder inte har råd med läkemedel de behöver, fastän läkemedlen finns och skulle kunna rädda deras liv. -o- Medicinpatent snedvrider hur forskningsresurserna används, eftersom det är lönsammare att forska fram monstererektioner åt rika än att bota fattiga från malaria. -o- Medicinpatent gör att läkemedelskostnaderna i sjukvårdsbudgeten blivit en gökunge som oupphörligt växer år från år, och som politikerna inte har någon makt över. Men trots de negativa effekterna är det många som ändå försvarar medicinpatenten, och säger att de trots allt behövs. På något sätt måste vi se till att det kommer pengar till läkemedelsforskningen. Annars blir det på sikt inga nya läkemedel framforskade, och det är ännu värre. -Eftersom det är så billigt för vem som helst att kopiera ett läkemedel som det har kostat miljarder att forska fram, måste vi tyvärr fortsätta låta läkemedelsbolagen få monopol på nya läkemedel, säger de som försvarar medicinpatenten. Men det påståendet stämmer inte. Den första delen av resonemanget är naturligtvis sann. På något sätt måste det säkerställas att det även fortsättningsvis finns ordentliga pengar tillgängliga för läkemedelsforskning. Men att just medicinpatent skulle vara det enda sättet att få fram de pengarna, är bara inte sant. Om de styrande i Europas länder ville, skulle de mycket väl kunna bestämma sig för att avskaffa medicinpatenten, och istället helt enkelt anslå tillräckliga medel för läkemedelsforskning. Huruvida ett land ska ha patent eller inte är helt upp till den lagstiftande församlingen i det landet. Och redan idag är det det offentliga (nedan kallat "staten") som står för huvuddelen av läkemedelsnotan i alla Europas länder, tack vare olika system för allmän sjukförsäkring. Så det finns ingen naturlag som säger att patent är det enda sättet att få fram nya läkemedel. Om "staten" i de olika länderna finansierade forskningen direkt och gjorde resultaten fritt tillgängliga, skulle det vara en minst lika rimligt modell som dagens, där "staten" istället upprätthåller privata monopol åt läkemedelsbolagen. Den relevanta frågan är vilken modell som ger det billigaste och effektivaste sättet att finansiera läkemedelsforskningen. För det är ingen som har påstått att det skulle vara billigt att forska fram läkemedel. Men med tanke på att det redan är "staten" som står för huvuddelen av läkemedelsbolagens inkomster, är det ett rimligt första steg att ta reda på hur stor del av pengarna som verkligen går till just forskning. Det är det dessbättre mycket enkelt att göra, eftersom alla de stora läkemedelsbolagen har sina årsredovisningar utlagda på nätet. Som ett exempel googlade jag på Novartis, och tittade på deras siffror (http://www.novartis.com/annual_repor...ghlights.shtml). Novartis lägger 15% av sina intäkter på forskning. De andra 85 procenten går till annat, enligt deras egna siffror. Siffran är typisk för branschen. Så frågan är alltså: ger patentsystemet verkligen oss, skattebetalarna, mesta möjliga forskning för de pengar som vi årligen ger till läkemedelsindustrin? Eller finns det utrymme för förbättringar, när till och med läkemedelsbolagen själva erkänner att de använder 85% av pengarna till andra ändamål? Jag tycker den frågan besvarar sig själv. |
|
|
|
|
(#2)
|
(#3)
|
(#4)
|
(#5)
|
|
Citat:
Citat:
Citat:
http://www.prv.se/patent/behandling.html |
||||
|
|
|
(#6)
|
(#7)
|
|
Citat:
Frågan till dig blir då, vem konkurrerar med vem om staten betalar? Förstår du, då går det inte säga, 100 miljoner måste räcka. För om det kostar 150 miljoner så måste någon ändå betala. Det är problem med staten. Titta bara på allt staten köper av företag, hur kommer det sig att det alltid nästan blir det dyraste systemet, som är mest komplicerat, och som funkar minst tillfredställande för människor som skall använda det. Varför köps det alltid dyraste tandimplantat ? Varför köps det alltid dyraste moppar och dyrast diskmedel, dyraste handfat, dyraste handdukar, golv, lokaler. Förstår du inte ? Problemet är ju inte i systemet, utan personen som håller i pengarna. Eftersom det inte är han/hon som har förtjänat det så är det inte lika viktigt vad som händer med dem. Titta bara på domstolvsäsendet. Det är det mest inneffektiva system som finns. Det är fullt med folk som "jobbar" och fullt med massa dyra möbler, och ändå hinner dom med mindre arbete än 90 % av alla företag. Titta på sjukhus, de köper 150 nya röntgenapparater som är dyra, för att ett par månader senare köpa "digitala" röntgenapparater som är ännu dyrare och som tar så mycket plats att man behöver bygga ut vissa rum. Varför ligger nästan alla myndigheter stora som små, i stadens centrum i de mest exklusiva lokalerna där de betalar mycket högre hyra än vad man kanske behöver, plus att man i många fall betalar "extra" för att man är en myndighet. Där är det verkliga problemet, det har visat sig, överallt, i hela världen. När en stat ger pengar, till ett projekt, så går en mycket mindre del till projektet, och mer går åt till olika personer som "skall ha" Någon kommer att säga, ju mer "onödigt en stat köper" desto mer jobb blir det åt andra. Det stämmer förvisso, men kostnaderna för dom jobben är mycket högre pga det galna resursslöseriet. En stat är ineffektiv, när det gäller hantering av pengar, för pengarna har inget värde, på grund av att det inte ligger hårt arbete och konkurrens att tjäna dem, det är monopol på pengar... |
|||
|
|
|
(#8)
|
|
Citat:
Och det funkar! ![]() Här är ett citat ur en artikel i Läkemedelsvärlden som beskriver vad som hände när patentet gick ut på en substans som heter simvastatin: Citat:
Antag att den här siffran är typisk för vad som händer när man slipper patent. Lägg på 20% för att täcka framtida forskning enligt förslaget i mitt tidigare inlägg, och statens nota har sjunkit till 36% av vad den är idag. En besparing på 64% alltså! Låter inte det som en idé som är värd att utforska, om man kanske kan sänka statens lägemedelskostnader till en tredjedel, och samtidigt ge mer pengar till forskningen? Vad finns det för argument för att behålla medicinpatenten och tacka nej till den här besparingen och förbättringen? |
|||
|
|
|
(#9)
|
|
Citat:
Fast de är som vanligt problemet med att använda statistik. man får det resultat som man förväntar sig och det stämmer illa med verkligheten. Nuvarande system : Företag A utvecklar medicin A Medicin A har kostat 10 Miljard att ta fram på 10 år. För att få det att gå ihop måste man alltså tjäna in de satsade pengarna. Med patent har man t.ex 10 år på sig för detta. Så Medicina måste säljas för 1Miljard per år ( om vi siktar på plus minus noll) över de kommande 10 åren. dvs ... 100 000 medicin A för 1000kr måste säljas per år. Efter 10 år är allt extra vinst..... Och ev kopiering relativt ointressant Ovanståend beskrivning... Företag A utvecklar medicin A Medicin A har kostat 10 Miljard att ta fram på 10 år. För att få det att gå ihop måste man alltså tjäna in de satsade pengarna. Så Medicina måste säljas för 1Miljard per år ( om vi siktar på plus minus noll) över de kommande 10 åren. dvs ... 100 000 medicin A för 1000kr måste säljas per år. Företag B kopierar Medicin A och kallar den Kur A Sätter priset 100 kr och säljer tokmycket... Har i praktiken 10 miljarder mindre att behöva tjäna för att nå break even. Vad resulterar det i enligt ovan resonemang... Genom att köpa Kur B så betalar staten ju bara 10% av orginalets pris. Man tjänar då 90% av kostnaden. Man säger sedan ok.. 20% så täcker vi R&D oxo ... dvs varje Kur B ger 100kr till Företag B samt 100kr till forskning. Hur många hundralappar går det på 10 Miljarder ? 10ggr fler än tusenlapparna ? dvs vi måste sälja fler Kur B eller under längre tid ... så vi kan då nöja oss med en utvecklings tid på 100år istället för 10 ? Hur skall vi få nån att satsa de pengar som behövs ? Vad händer med Företag A ovan ? Tar staten den smällen oxo ? Många frågor med få svar... men statistik kan man bevisa allt med... Låter inte lika lockande tycker jag... t.ex AstraZeneca satsade under 2004 totalt 3.8 miljarder dollar (cirka 15 miljoner dollar varje arbetsdag) i R&D. Hur skall dom få igen dessa pengar ? 38 miljarder är en ansenlig summa i svenska statskassan... Etablissemanget "Vi skrotar skolor och upphovsrätten" Piratpartiet "Hurra, det gillar vi. Vi röstar för detta!!" |
||
|
|
|
(#10)
|
|
Citat:
Du försöker föra ett teoretiskt resonemang baserat på påhittade siffror. Jag valde att istället basera min argumentation på Novartis' årsredovisning och en artikel i Läkemedelsvärlden som beskriver vad som faktiskt hände i ett fall när ett läkemedel blev befriat från patent, och produktionen av det blev konkurrensutsatt. Min erfarenhet är att det är lättare att komma till rätt slutsats om man använder riktiga siffror istället för påhittade. Dessutom är jag inte säker på att du läste igenom vad jag skrivit i den här tråden tillräckligt noggrant innan du postade. Det som du kallar "ovanstående modell" har nämligen inte ett smack att göra med modellen som jag skissade ovan i tråden. För att repetera huvuddragen i vad jag föreslog var det så här: * Det är redan idag staten som står för huvuddelen av läkemedelsbolagens intäkter, tack vare den allmänna sjukförsäkringen. * Av de pengar som läkemedelsbolagen drar in går 15% till forskning, enligt deras egna siffror. Resterande 85% går till annat (främst marknadsföring). * Om staten istället anslog 20% av dagens läkemedelsnota direkt till forskning, skulle det bli mer pengar till forskningen. Då skulle inte läkemedelsbolagen behöva forska själva, och det skulle inte behövas några medicinpatent, eftersom de inte skulle ha några forskningskostnader att ta igen. * Om siffrorna från exemplet simvastatin är typiska, sjunker priset på själva medicinen med 84% om den tillverkas på en konkurrensutsatt marknad, istället för av en monopolist. Alltså: jämfört med dagens system skulle kostnaden för staten bli 20% (för forskning) plus 16% (för själva preparatet). Summa 36% av dagens läkemedelsnota, och ändå mycket mer pengar än idag till forskningen. Blev den här mer komprimerade framställningen begripligare? Det är svårt att förklara nya idéer, så jag blir inte sårad om någon säger att jag misslyckades första gången. En självklar invändning mot det skissade systemet är förstås att det knappast är något som Sverige kan genomföra på egen hand. Det håller jag med om. Men på Europanivån skulle det definitivt vara genomförbart. Europa är tillräckligt stort och rikt både för att bekosta en så stor del av den globala läkemedelsforskningen att ingen kan beskylla oss för att åka snålskjuts på andra, och för att klara av de diplomatiska påtryckningarna från landet i väster som säkert kommer att komma som ett brev på posten den dag vi väljer den öppna vägen. Så jag frågar igen: vad finns det för argument för att behålla medicinpatenten, och tacka nej till den besparing och förbättring som den öppna vägen erbjuder? |
||
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
| Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen
|
||||
| Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
| Piratpartiet behövs inte! | Kaysow | Nyhets- och debattartiklar | 8 | 2009-05-16 11:25 |
| Medicinpatent | tron | Patenträtt | 5 | 2008-01-24 16:02 |
| Afrikagrupperna och medicinpatent | Christian Engström | Nyhets- och debattartiklar | 1 | 2007-12-03 01:15 |
| PRESSMEDDELANDE: Piratpartiet: "Skivbolagen behövs inte" | Rick Falkvinge | Pressmeddelanden och annat | 0 | 2007-03-25 13:16 |
| Ny Teknik Nr 24 sidan 4-5, behövs det inte tilläggas kontrollaspekten? | Insändar- och debattartikelpool | 0 | 2006-06-16 23:43 | |