Piratpartiets forum

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
eXistenZe Inte uppkopplad

eXistenZes avatar

Reg.datum: Sep 2007
Länk: #127609
Standard Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 08:08

Citat:
Samhälle Sveriges Television är nära att lansera fullständiga kanaler på nätet. Därmed skulle alla landets datorer över en natt förvandlas till avgiftsbelagda tv-mottagare.

Låter ju.... rimligt.... INTE

Citat:
För ett företag med 300 datorer skulle det kosta 60 000 kronor per år – oavsett hur stort intresset för den webbsända kanalen är bland de anställda.

– Visst kan jag se det orimliga i att apparatur som inte är avsedd att användas för tv-tittande blir licenspliktig, säger Anna Pettersson, vd på Radiotjänst.

Känns ju som att, jaha jag inser problemet, men jag skiter i det.

Citat:
Det innebär omkring 500 000 nya licenser och en miljard kronor per år i intäkter för Radiotjänst i Kiruna, eftersom företag måste betala en licens per tio mottagare.

Fint klirr i kassan hos radiotjänst.

Citat:
Den enda chansen att slippa betala är att ta striden med Radiotjänst och övertyga kontrollanterna om att just de egna datorerna inte kan användas för tv-tittande. Det kan kräva mjukvaruspärrar i datorerna eller att tjänsten blockeras på hela nätverket.

Eller är det ett svepskäl för att censurera, censurera och censurera ?

--------------------------------------------------------------------
"Men lite bra har dom ändå lärt oss, dom kristna. Jesus kopierade fisk och bröd helt utan att ta hänsyn till de som tappade köptillfällen till exempel ;D" - Christoffer Edlund

"Freedom is when the people can speak, democracy is when the government listens" — Alastair Farrugia

Svara med citat
  (#2) Gammal
apanpapan Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2007
Länk: #127611
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 08:22

länk http://www.idg.se/2.1085/1.210273/fo...tala-tv-licens

/stefan, upphovsman

Svara med citat
  (#3) Gammal
eXistenZe Inte uppkopplad

eXistenZes avatar

Reg.datum: Sep 2007
Länk: #127612
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 08:27

oj, jo länken kan ju vara bra att ta med

--------------------------------------------------------------------
"Men lite bra har dom ändå lärt oss, dom kristna. Jesus kopierade fisk och bröd helt utan att ta hänsyn till de som tappade köptillfällen till exempel ;D" - Christoffer Edlund

"Freedom is when the people can speak, democracy is when the government listens" — Alastair Farrugia

Svara med citat
  (#4) Gammal
nilst2006 Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #127615
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 08:59

Och den som inte betalar får Radiotjänst, APB, FRA m.fl i häcken ?

Nääääe, FRA åt h-vete...vilket j-vla pengamjölkande !

Stefan

Svara med citat
  (#5) Gammal
nicklasodh Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2006
Länk: #127617
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 09:08

Då gör vi en liten enkel jämförelse.

P bor i hus H och har sommarstugan S.

P betalar licens för TV i H enligt boken. Han får då också ha TV i S. P får enligt boken ha upp till sex TV-apparater. Gäller det i det nya också?

En familj som har tre TV + fyra datorer + fem mobiler = TOLV prylar som kan se TV, skall de då betala dubbelt?

Om tex något barn (B) till P skriver sig i sommarstugan måste B betala licens för den TV som alldeles nyss var "gratis" då den åkte med på licensen för H.

Om nu P tar tillbaka TVn men B har en dator så får B ändå betala licens för att datorn "kan" se på TV.

Här kommer lite statistik.

Det finns mer än tio miljoner mobilabonnemang i Sverige.

85 procent av befolkningen använder internet minst någon gång i veckan.

TV hittar jag ingen statistik på, men skulle gissa på att närmare 100% egentligen har TV.

Lägg ihop alla dessa delmängder och titta hur det ser ut. Hur många hamnar i gruppen "har INTE mobil, använder dator eller äger TV".

Så istället för att lägga på en TV-skatt på alla skall Radiotjänst inkassera en avgift (som egentligen är en skatt, men kallas avgift. Vägtullarna är ju likadant, men tvärtom) av så gott som alla, FÖRUTOM Agda 87 som bor långt upp i Jämtlandsskogen utan ström eller telefon. Den dagen Agda hamnar på hemmet, då faller hela motiveringen för radiotjänsts existens, för då har ALLA möjlighet att se TV, eller måste tanten dö först. Hon är ju skriven i stugan utan TV och ström i skogen.

En skatt blir rättvisare för alla, i synnerhet alla som bor i ensamhushåll. Jag betalar lika mycket i avgift som en hel storfamilj gör, men de får mer för avgiften.

Hur skall man kunna slippa licensen om man inte har TV eller dator men en mobiltelefon? Är vissa modeller undantagna? Om jag har en gammal telefon utan 3G är det ganska svårt att se på TV i den.

Har någon TÄNKT överhuvudtaget?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Bongoman Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2006
Länk: #127625
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 09:34

Dessa regler med betala per 10 gäller även nedpackade apparater. Som radiohandlare betalar man en radiohandlarlicens för samtliga apparater. Något undantag för datorhandlare finns inte ännu. Det betyder att en liten butik med 100 datorer på lager får betala 21.000:- extra varje år.

Jag skiter ändå i vilket men företag med öppna dörrar och skyltfönster kommer inte undan.

Svara med citat
  (#7) Gammal
nicklasodh Inte uppkopplad

Länk: #127641
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 10:53

Det är ju ganska märkligt att handlarna inte reagerar. "Nisses Mobil, TV och Data" är en jättestor affär. I den finns hundra TV-apparater av olik slag, hundra datorer och kanske femhundra mobiler. Helt plötsligt skall de alltså betala sex gånger mer än idag för INGENTING.

Vansinne.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #127643
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 10:58

Någon som har reflekterat över att en dator i sig inte kan ta emot ett skit, lika lite som en TV från 1960 kan ta emot bluetooth-signaler? Man måste ha rätt innehåll i datorn också, både hård- och mjukvarumässigt, samt en Internetuppkoppling. För många borde därför en dator utan modem vara som en TV utan kanalväljare ur licenssynpunkt.

Vansinne.

Fråga ut mig om min riksdagskandidatur: http://forum.piratpartiet.se/Topic182215-534-1.aspx
Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag kommer att publicera en fantasyroman som e-bok, ljudbok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Myggiz Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #127659
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 13:23

Citat:
nicklasodh (2009-Feb-06)

En skatt blir rättvisare för alla, i synnerhet alla som bor i ensamhushåll. Jag betalar lika mycket i avgift som en hel storfamilj gör, men de får mer för avgiften.

Hur tänkte du dà ?

Antalet timmar TV som finns tillgängligt för licens kostnaden är väl densamma eller har storfamiljer ett större hemligt utbud som de fàr ta del av?

5 personer med 1 tv eller 1 person med 1 tv ... hur fàr de 10 mer TV ?

Och har du ingen tv skall du dà betala skatt ändà?

Sedan är egenteligen skatt eller licens eller avgift bara för att särskilja pengarna àt.

skattepengar gär inte att öronmärka ... utan hamna i skattekistan ...

Licensen gàr att öronmärka.

Dock ett helt idiotiskt förslag. Kontroll apparaten för detta skulle vara intressant att se förslag och kostnadsuppskattning pà.

Och om jag tittar pà svt över internet fràn nàtt annat land ... hur gör man dà ?

---

Etablissemanget "Vi skrotar skolor och upphovsrätten"

Piratpartiet "Hurra, det gillar vi. Vi röstar för detta!!"

Svara med citat
  (#10) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Länk: #127671
Standard RE: Företagen ska betala tv-licens - 2009-02-06, 14:33

Jag vill nog hålla med om att en storfamilj (t.ex. studentkollektiv) med, säg, 10 TV-apparater får ut betydligt mer av licensen än en ensamstående person. 10 personer i hushållet med varsinn TV som delar på avgifter = 200 kr om året per person. 1 ensam person som har en TV själv får betala det tiodubbla utan att han får mer ut av det. Om avgiften istället drogs på skatten skulle man betala proportioneligt mot sin lön.

Effekten av att företagen måste betala TV-licens för sina datorer blir att företagen får stå för en enormt stor del av finansieringen av SVTs kanaler, trots att dessa kanaler riktar sig till privatpersoner. Olika företag drabbas dessutom olika hårt och nu i finansiella orostider så är ju inte en extra faktura på 50 000 kr något som ett litet datorföretag behöver.

Nej, jag anser att TV-licensen helt och hållet tappar den lilla funktion som den fortfarande hade om man ska börja driva in den för datorer. SVT ser helt klart en möjlighet att tjäna pengar på att driva in cash från alla företag i Sverige!

Om SVT verkligen är public service, dra ner på budgeten, lägg ner Rövartjänst och lägg någon del av en procent på skatten istället.

Fråga ut mig om min riksdagskandidatur: http://forum.piratpartiet.se/Topic182215-534-1.aspx
Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag kommer att publicera en fantasyroman som e-bok, ljudbok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Företagen räddas från tv-licenschock nilst2006 Nyhets- och debattartiklar 5 2009-06-04 21:40
Företagen ska betala tv-licens Denuviate Nyhets- och debattartiklar 0 2009-02-06 12:19
Företagen måste se upp för storebror Anders Strömgren Nyhets- och debattartiklar 0 2008-07-26 10:39
Här är företagen bakom Pirate Bay-målet Stefan Flod Nyhets- och debattartiklar 18 2008-02-01 19:30
Företagen som avgjorde omröstningen Ken Rabelius Nyhets- och debattartiklar 1 2007-08-28 16:25