Piratpartiets forum

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #163555
Standard Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-20, 17:08

På nästa styrelsemöte kommer jag att lägga fram ett förslag om en arbetsgrupp vars uppgift ska vara att jobba för öppenhet och transparens inom partiet. Jag vet dock inte exakt hur förslaget ska utformas än. Därför är jag nyfiken på att se vad ni andra har för tankar och idéer kring detta.

Ni behöver alltså inte ge färdiga, heltäckande förslag. Det räcker med tankar om vad som skulle kunna öka öppenheten och transparensen etc.

-------------------------------------------------------------------------
Vice partiledare / andre vice ordförande i PP

Blogg: http://www.jatillriksdagen.com/anna-troberg, http:www.annatroberg.com
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #163558
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-20, 18:00

Jag skulle vilja att det fanns en lista med vilka personer som innehar förtroendeposter inom partiet. Det finns en lista på hemsidan över alla distriksledare, valkretsledare och kommunledare. I pirateweb finns någon slags listfunktion över funktionärer. Vad jag saknar är t ex en ögonblicksbild av vilka som just nu sitter i partiledningen. Jag har letat efter en sådan lista men inte hittat någon. Finns det en sådan? Var? Om det inte finns en sådan lista borde den tas fram. Huruvida det ansvaret bör ligga på öppenhetsarbetsgruppen eller partiledningen själv eller hos någon annan låter jag vara osagt.

Mad partiledningen menar jag just partiledningen. Inte partistyrelsen.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006
Länk: #163559
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-20, 18:01

* Agendor postade i god tid innan styrelsemötena.

Då kan vi hinna framföra våra synpunkter till styrelsemedlemmar innan besluten tas. Mycket kritik gäller just det att medlemmarna inte hinner yttra sig i saker och ting, mindre än vad besluten ibland landar i.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Anders Hedberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2006
Länk: #163561
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-20, 18:06

* Nyhetsmail

Vad är aktuellt inom partiet just nu, vad diskuteras, var behövs det hjälp, vad händer under veckan, partiledarens tankar, etc.. Inte långt, men en kort mening och en länk till vidare info för varje ämne.

(med en redaktion som väljer ut länkar och som folk kan tipsa)

Svara med citat
  (#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #163589
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-21, 00:40

Citat:
Anders Hedberg (2009-Jul-20)* Nyhetsmail

Vad är aktuellt inom partiet just nu, vad diskuteras, var behövs det hjälp, vad händer under veckan, partiledarens tankar, etc.. Inte långt, men en kort mening och en länk till vidare info för varje ämne.

(med en redaktion som väljer ut länkar och som folk kan tipsa)

+1

Valkretsledare Värmland / Ledamot Ung Pirat Kil

Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008
Länk: #163604
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-21, 09:16

Ett mer uppstrukturerat och modererat forum som inte fylls med konspirationsteorier, eviga flamewars mellan Jep och PP eller annan dret som åtminstone får mig att tröttna på hela skiten och sluta hålla mig a-jour om allt det relevanta och bra som faktiskt hela tiden händer och skrivs om (men inte syns i allt brus).

Iden att låsa inaktuella trådar låter utmärkt, börja gärna göra det med andra trådar och ämnen i övriga forumet med där det är uppenbart att bäst före-datumet löpt ut för länge sen.

För övrigt anser jag att kvotering bör förgöras!

Svara med citat
  (#7) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #163622
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-21, 11:50

Citat:
Qer (2009-Jul-21)Ett mer uppstrukturerat och modererat forum som inte fylls med konspirationsteorier, eviga flamewars mellan Jep och PP eller annan dret som åtminstone får mig att tröttna på hela skiten och sluta hålla mig a-jour om allt det relevanta och bra som faktiskt hela tiden händer och skrivs om (men inte syns i allt brus).

Iden att låsa inaktuella trådar låter utmärkt, börja gärna göra det med andra trådar och ämnen i övriga forumet med där det är uppenbart att bäst före-datumet löpt ut för länge sen.

Forumet omstrukturerades för någon månad sedan. Nya moderatorer är dock ännu inte tillsatta.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#8) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #163626
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-21, 12:23

Och gör så än... arbetet är fortlöpande så vitt jag vet.

Valkretsledare Värmland / Ledamot Ung Pirat Kil

Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
anderserk Inte uppkopplad

anderserks avatar

Reg.datum: Sep 2006
Länk: #163645
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-21, 13:44

Problemet med att skapa transparens bottnar nog ytterst i att själva organisationen är något oklar för tillfället - i första hand bör vi ha klart för oss hur det "nya" stora pp, med representanter i församlingarna och 50 000 medlemmar, ska se ut. Jag tycker t.o.m att det verkar lite oklart vilket mandat den organisationsgrupp som nu verkar har i praktiken.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Stoppa storebror - bygg det äkta kunskaps- och upplevelsesamhället! Och gör om EU (www.eukritik.se)

Svara med citat
  (#10) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #163657
Standard RE: Förslag till arbetsgrupp för öppenhet och transparens - 2009-07-21, 15:13

Citat:
Tor Skude (2009-Jul-20)Jag skulle vilja att det fanns en lista med vilka personer som innehar förtroendeposter inom partiet. Det finns en lista på hemsidan över alla distriksledare, valkretsledare och kommunledare. I pirateweb finns någon slags listfunktion över funktionärer. Vad jag saknar är t ex en ögonblicksbild av vilka som just nu sitter i partiledningen. Jag har letat efter en sådan lista men inte hittat någon. Finns det en sådan? Var? Om det inte finns en sådan lista borde den tas fram. Huruvida det ansvaret bör ligga på öppenhetsarbetsgruppen eller partiledningen själv eller hos någon annan låter jag vara osagt.

Mad partiledningen menar jag just partiledningen. Inte partistyrelsen.

I praktiken finns det en sådan lista här: http://press.piratpartiet.se/kontakt/, fast det förutsätter att man vet att partiledningen består av partiledare, och både vice partiledarna, partisekreterare samt de fem distriktsledarna. Och det framgår - så vitt jag vet - ingenstans på ett strukturerat sätt.

[hr]"Detta är terroristlagar i praktiken. De behöver bara tillämpas i de fall då det inte finns bevis om brottslighet. För med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou[hr]_________________

Partisekreterare

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Transparens i valberedningen Jan Lindgren Övrigt partiarbete 3 2010-02-24 08:12
15 förslag på texter till flyers / valaffischer till riksdagsvalet 2010 andreasma Affischer, flyers, klistermärken osv. 4 2009-11-21 07:36
Revisionskontroll / transparens Infol Nyhets- och debattartiklar 0 2008-11-30 15:05
IAEA uppmanar Japan till öppenhet om kärnkraften (SR) Mårten Fjällström Nyhets- och debattartiklar 0 2007-07-18 14:13
Arbetsgrupp förslag Mika Sjöman Information 28 2006-03-23 17:18