Piratpartiets forum

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Beauty_bus Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Länk: #179350
Standard Louise Baaz (#12691) - 2009-11-12, 16:41

Louise Baaz

Citat:
Jag heter Louise Baaz, är född -85 och skåning i stockholmsexil. Utbildad i medie- och kommunikationsvetenskap och idéhistoria, sysselsätter mig som kommunikatör och skribent. Brinner för integritetsfrågor, yttrandefrihet och ett öppet kunskapssamhälle.
Min blogg

Svara med citat
  (#2) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #179375
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-12, 18:18

Hej Louise!

Skulle du kort kunna sammanfatta vad du skulle tillföra till PPs riksdagsgrupp?

Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #179382
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-12, 18:44

Har du någonsin medverkat i media i debatt eller nyhetsinslag och har du någon länk till detta? (helst muntligt inslag)
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #179464
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-12, 23:10

Citat:
Jag har svårt att tänka mig att det som idag räknas som illegal fildelning kommer att vara ett problem i speciellt många år till. Tekniken utvecklas och erbjuder nya möjligheter och nya utmaningar. Då står vi här, i ett samhälle som under en kort tid fått väldigt många nya lagar och avtal, alla stiftade och ingångna med den uttalade avsikten att ”stoppa piraternas fildelning”. Och lagarna finns kvar, även om fildelning upphör vara ett problem.
Så skriver du på din blogg.

Anser du att fildelning utgör ett problem idag?

Fråga ut mig om min riksdagskandidatur: http://forum.piratpartiet.se/Topic182215-534-1.aspx
Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag kommer att publicera en fantasyroman som e-bok, ljudbok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #179668
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-13, 16:59

Citat:
SimonRosenqvist (2009-Nov-12)Hej Louise!
Skulle du kort kunna sammanfatta vad du skulle tillföra till PPs riksdagsgrupp?
Hej Simon!
Jag har en bred utbildning med examen i idéhistoria och snart examen i medie- och kommunikationsvetenskap, vilket känns som en bra teoretiskt grund att stå på både när det gäller frihets- och integritetsfrågor och kulturfrågor. Jag är van vid att kommunicera och har lätt för att nå andra med mitt budskap. Jag tror även att jag skiljer mig en del från den generella bild av ”piratpartist” som icke-piratpartister har, vilket jag tror är en tillgång när det gäller att nå nya väljare.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #179670
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-13, 17:01

Citat:
Tommten (2009-Nov-12)Har du någonsin medverkat i media i debatt eller nyhetsinslag och har du någon länk till detta? (helst muntligt inslag)
Nej, jag har varit en ganska osynlig pirat fram tills nu, så jag har inte medverkat i media.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #179673
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-13, 17:06

Citat:
Ravenna (2009-Nov-12)
Citat:
Jag har svårt att tänka mig att det som idag räknas som illegal fildelning kommer att vara ett problem i speciellt många år till. Tekniken utvecklas och erbjuder nya möjligheter och nya utmaningar. Då står vi här, i ett samhälle som under en kort tid fått väldigt många nya lagar och avtal, alla stiftade och ingångna med den uttalade avsikten att ”stoppa piraternas fildelning”. Och lagarna finns kvar, även om fildelning upphör vara ett problem.
Så skriver du på din blogg.
Anser du att fildelning utgör ett problem idag?
Kanske lite luddigt skrivet av mig. Det jag menar med ”problem” är inte att jag ser fildelning som ett problem, jag gillar fildelning och tycker att det är ett självklart sätt att sprida kultur på. Däremot ser ju till exempel film- och skivbolag fildelning som ett gigantiskt problem, som det är värt att lägga ner i princip hur mycket pengar som helst på att försöka hindra.

Jag tror inte att de kommer kunna behålla den inställningen för alltid, dels för att tekniken utvecklas betydligt fortare än sega mediebolag och dels för att det knappast kan vara ekonomiskt att kalla sina potentiella kunder för tjuvar…

På sikt tror jag alltså att det som mediebolagen idag kallar för illegal fildelning kommer att upphöra vara ett problem.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Länk: #179699
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-13, 18:58

Har förresten skrivit en kort presentation av mig själv på min blogg. Svarar gärna på frågor om du undrar något mer.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Dexe Inte uppkopplad

Dexes avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #179745
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-13, 21:47

Hej Louise,

I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?

----------------------------------------------------------------
Riksdagskandidat för Piratpartiet 2010
Kandidat till kommunfullmäktige i Lund
Vice Mediaansvarig för Piratpartiet
Ordförande för Piratstudenterna i Lund

http://jacobdexe.wordpress.com - Ur ett piratideologiskt Perspektiv
  Skicka ett meddelande via MSN till Dexe  
Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #179900
Standard RE: Louise Baaz (#12691) - 2009-11-14, 14:06

Citat:
Dexe (2009-Nov-13)Hej Louise,
I upphovsrätten idag finns något som kallas en moralisk rättighet för upphovsrättsinnehavaren. Om Piratpartiet kommer in i riksdagen och ska reformera/ta bort upphovsrätten, hur skulle du ta dig an frågan om de moraliska rättigheterna?
Hej Jacob,
Jag tycker att moralisk upphovsrätt är viktig och ser inte något direkt problem med att ha kvar den och samtidigt förändra den kommersiella upphovsrätten. Har man skapat något så är man upphovsman till det (och jag anser inte att man som i t ex USA ska kunna överlåta sina ideella rättigheter, det tycker jag förtar själva tanken med den ideella upphovsrätten). Att plagiera och sätta sitt eget namn på någon annans ursprungsmaterial ska aldrig vara okej.

Däremot borde det vara enklare att använda, remixa och inspireras av andras material utan att det för den sakens skull blir kallat plagiat. Jag ser kultur som något som skapas just så; ingen är helt blank och börjar skapa från tomma intet, utan alla är (i olika stor utsträckning och mer eller mindre medvetet) påverkade och formade av den kultur som redan finns. Därför borde man i större utsträckning få använda det andra skapat i sitt eget skapande, men jag tycker då att det borde fungera ungefär som en utvidgning av citaträtten, att man anger vems material man utgått ifrån.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är