Piratpartiets mötesplattform


< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad
 
Mötespresidiets avatar
 
Inlägg: 3 981
Reg.datum: Nov 2010
Standard Allmän information från presidiet - 2012-04-02, 20:18

Allmän information från presidiet

(Nyast information överst, inaktuell information stryks)

Mötets vänstermeny
I menyn till vänster så hittar du bland annat dagordningen, pågående ärenden och direkta länkar till motioner, diskussioner och andra viktiga dokument. Du bör kunna använda den för att navigera runt på mötet. Klickar du på mappar i början på rader så fälls dessa ner och du ser mer länkar däri.


Få SMS om mötet
Du kan få påminnelse via SMS när vissa saker händer i mötet. Dessa skickas dagtid mellan klockan 9 och 21.

Skicka ett SMS med följande text:

MöteJa

till 0727-32 68 53

Just nu funkar det inte att avsluta prenumerationerna på samma sätt, men det kommer att fungera lite senare under vårmötet.


Gilla/ogilla yrkanden
En funktion vi fick igång till höstmötet 2011 är att det går att gilla/ogilla yrkanden. Det gör du genom att klicka på antingen tumme upp eller tumme ner vid ett yrkande. Du har också möjlighet att skriva en motivering till din åsikt. För att se vem som gillar respektive ogillar ett yrkande behöver du bara hålla musen över tum-ikonerna.


Prenumerera på mötet via mail
Forumet har funktioner för att prenumerera på inlägg och trådar via mail. Dessa funktioner är kanske rätt okända för många, men nu finns det hjälp att få. Här är tre guider som berättar hur du gör för att dels prenumerera på nya trådar och dels nya inlägg i trådar, samt hur du gör för att automatiskt prenumerera på trådar du skrivit någonting i.

Guide för prenumeration på nya trådar: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36587

Guide för prenumeration på nya inlägg: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36588

Guide för automatisk prenumeration på trådar du skriver i: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36589


Har du några frågor?
Är det något du undrar kan ni ställa frågor till oss i mötespresidiet i tråden för allmänna frågor, som du finner i vänstermenyn.


Kontaktuppgifter till mötespresidiet
Vi vill påminna om nyttan av att ha antecknat/sparat adresser till mötespresidiets Skype-kanal, twitterkonto och epost, i det fall någon form av serverproblem gällande mötesforumet skulle uppstå.

Frågor till Mötespresidiet (offentlig skypekanal)
skype:?chat&blob=GeV5rmTTqYFlXZ_KcBC...4uARxrMGF5pf8U

Frågor till Mötespresidiet (XMPP-version av ovanstående)
http://piratechat.net/?room=fragor_motespresidiet

Twitter: motespresidiet

Epost: motespresidiet@piratpartiet.se

(Notera att Skype, XMPP och Twitter är öppna kanaler och att historiken kan synas för andra. Var vänlig och skicka mail till oss om det berör känsliga uppgifter, som exempelvis personuppgifter.)


Kontaktuppgifter till dig
För att mötespresidiet skall kunna kontakta dig angående mötet så behöver du uppge en korrekt, fungerande epostadress och ett korrekt fungerande mobilnummer i PirateWeb.

Du kan ange dina kontaktuppgifter här:
https://pirateweb.net/Pages/v4/v3/Ac...icDetails.aspx


Mötespresidiet består av:
Mötesordförande: Andreas Bjärnemalm
1:a vice mötesordförande: Nils Agnesson
2:a vice mötesordförande: Jonatan Kindh
3:e vice mötesordförande: Jörgen Lindell
4:e vice mötesordförande: Johan Karlsson
5:e vice mötesordförande: Ola Andersson
6:e vice mötesordförande: Rickard Andersson

Senast redigerad av Mötespresidiet den 2012-04-02 klockan 22:12.
   
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen
 
agnessons avatar
 
Inlägg: 2 856
Reg.datum: Apr 2006

Länk: #273555
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-04-03, 21:14

Få SMS om mötet
Du kan få påminnelse via SMS när vissa saker händer i mötet. Dessa skickas dagtid mellan klockan 9 och 21.

Skicka ett SMS med följande text:

MöteJa

till 0727-32 68 53

Just nu funkar det inte att avsluta prenumerationerna på samma sätt, men det kommer att fungera lite senare under vårmötet.


Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige
   
  (#3) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson
 
Taz_1999s avatar
 
Inlägg: 231
Reg.datum: Jul 2009

Länk: #273819
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-04-04, 16:58

Nu funkar det även att avsluta prenumerationer på samma sätt, men skicka ett SMS med detta ord:

MöteNej

till samma nummer 0727-32 68 53
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen
 
agnessons avatar
 
Inlägg: 2 856
Reg.datum: Apr 2006

Länk: #274296
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-04-07, 12:44

Tidsplan för vårmötet 2012


Mötet består av tre delar under sex veckor, med ett par viktiga klockslag som inträffar mitt i de delarna.

De tre delarna är:
Formaliadelen - vanliga formaliteterna som att öppna mötet, välja justerare och fatta beslut om mötet är behörigen kallat till.
Diskussionsdelen - det egentliga mötet där alla frågor på dagordningen diskuteras. Denna del av mötet är de första fyra veckorna.
Voteringsdelen - när diskussionen är klar så är det dags att gå till beslut, detta görs i flera omgångar om nästan tre dygn per styck och utgör mötets sista två veckor.


Viktiga hållpunkter och datum (se även dagordningen för flera):

Nomineringar: Du har på dig till den måndag 9 april kl 19.00 att acceptera din nominering. Om du inte är nominerad som justerare, då behöver du acceptera din nominering redan tisdag den 3 april.

Stopp för yrkanden/dra tillbaka yrkanden
: Du har på dig till söndag den 15 april kl 23.59 att lägga eller dra tillbaka yrkanden i sakfrågorna.

Lyfta tillbakadragna yrkanden: Du har på dig till onsdag den 18 april kl 23.59 att lyfta tillbakadragna yrkanden i sakfrågorna.

Voteringsordningen: Ett utkast till i vilken ordning vi skall rösta om saker och ting (kallas även för voteringsordning/propositionsordning) kommer från mötespresidiet senast måndag den 23 april och ett färdigt förslag senast onsdag den 25 april. Vill du lägga ett eget komplett förslag har du på dig till fredag den 27 april kl 18.00 att göra det. Omröstning om voteringsordning sker därefter lördag 28 april kl 00.01 till söndag 29 april kl 13.00.

Voteringspass: Det finns flera voteringspass som man kan likna vid röstningslokalens öppettider, men längre än i verkligheten då de i regel har öppet strax under under tre dygn. Så någon gång när det passar dig tittar du förbi och röstar och då är det klart i det passet.

Se dagordningen under för tiderna för voteringspassen.

Dagordning:

Formaliadelen
1. Mötets öppnande
Måndag 2 april kl 19.00 öppnas mötet

2. Mötets behörighet
3. Eventuellt godkännande av fyllnadsvalda mötespresidium
4. Val av två justerare
Stopp för diskussion och yrkanden är tisdag 3 april kl 19.00.
Lyfta tillbakadragna yrkanden kan göras till kl 21.00 samma dag.
Votering sker från tisdag 3 april kl 22.00 till onsdag 4 april kl 22.00

5. Godkännande av voteringsordningen
Diskussion vecka 14.
Stopptid för förslag till voteringsordning fredag 27 april kl 18.00.
Lyfta tillbakadragna förslag kan göras till kl 21.00 samma dag.
Votering sker lördag 28 april kl 00.01 till söndag 29 april kl 13.00

Diskussionsdelen
6. Eventuella bordlagda frågor från tidigare medlemsmöte
7. Propositioner
8. Motioner
9. Kommande års verksamhetsplan
10. Val av kommande års partistyrelse
11. Val av kommande års revisorer
12. Val av kommande års valberedning
13. Eventuella fyllnadsval
14. Val av mötespresidium för kommande mötesperiod
Diskussion pågår till söndag 29 april kl 23.59.
Stopptid för yrkanden är söndag 15 april kl 23.59.
Lyfta tillbakadragna yrkanden kan göras till onsdag 18 april kl 21.00.

Voteringsdelen
Voteringar om punkt 6-14 sker i flera pass enligt nedan:
Voteringspass 1: måndag 30 april kl 00.01 - onsdag 2 maj kl 21.30
Voteringspass 2: torsdag 3 maj kl 00.01 - lördag 5 maj maj kl 21.30
Voteringspass 3: söndag 6 maj kl 00.01 - tisdag 8 maj kl 21:30
Voteringspass 4: onsdag 9 maj kl 00.01 - fredag 11 maj kl 21.30
Voteringspass 5: lördag 12 maj kl 00.01 - söndag 13 maj kl 18.00
(voteringspass 5 är ett reservpass att ta till ifall de andra fyra voteringspasset inte skulle vara tillräckligt för att få ett beslut i alla sakfrågorna)

15. Mötets avslutande
Söndag 13 maj kl 19.00 avslutas mötet


Ordningsfrågor
Mötespresidiet ska publicera sitt beslut inom tre dygn från frågans inkommande, med undantag för allmänna helgdagar.

Mötespresidiet kan välja att låta en ordningsfråga gå till rådgivande votering. Sker detta under mötets första fyra veckor ska en sådan votering vara öppen minst två dygn med en inledande diskussion under minst 24 timmar.

Under mötets två sista veckor, de så kallade voteringsveckorna, ska eventuell rådgivande votering i ordningsfråga överlappa avslutningen av ett voteringspass. Detta genom att den rådgivande voteringen i ordningsfrågan inleds minst sex timmar innan voteringspasset avslutas, och avslutas minst 30 minuter efter voteringspasset. Därigenom ges mötet fasta tillfällen då dessa voteringar kan ske som sammanfaller med de ordinarie voteringarna.


Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige
   
  (#5) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad
 
Mötespresidiets avatar
 
Inlägg: 3 981
Reg.datum: Nov 2010

Länk: #275850
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-04-30, 01:58

Dags att rösta på motioner och styrelsemedlemmar – voteringsomgång 1 har startat

Vi i presidiet har nu äntligen fått igång alla omröstningar som ska gå nu i voteringspass 1.

Vi är medvetna om att omröstningarna startat en aning sent och vi ber verkligen om ursäkt för det. Vi var dock tvungna att ta hänsyn till att det inkommit en ordningsfråga som kunnat leda till att inga omröstningarna skulle startat ikväll.

Välkomna att rösta och vara delaktiga i besluten.
   
  (#6) Gammal
Taz_1999 Inte uppkopplad
Ola Andersson
 
Taz_1999s avatar
 
Inlägg: 231
Reg.datum: Jul 2009

Länk: #275866
Standard Jag vill vara med på mötet, hur gör jag? - 2012-04-30, 18:07

Du måste vara inloggad på mötesforumet för att kunna delta. Nytt för detta möte är att du kan logga in direkt med dina uppgifter från partiets medlemssystem PirateWeb. Du kan logga in med för- och efternamn, mailadress eller medlemsnummer tillsammans med samma lösenord som du har till PirateWeb.

När du loggar in så ska du även kryssa i rutan "Håll mig inloggad", så är det ingen risk att du loggas ut av misstag. (Såvida du inte kör på en dator som andra också använder)

Har du inte redan ett forumanvändarnamn kommer du att få välja ett när du loggar in första gången.

Har du ett gammalt forumanvändarnamn så går det givetvis bra att fortsätta logga in med detta, tillsammans med tillhörande lösenord.

Har du redan ett forumanvändarnamn men ännu inte kopplat detta till ditt medlemskap i partiet, följ denna guiden: https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=23196. Detta krävs för att kunna delta på mötet.

Har du glömt ditt lösenord till PirateWeb kan du få ett nytt genom att klicka här:
https://pirateweb.net/Pages/Public/S...wPassword.aspx

Har du problem att logga in eller frågor om ditt medlemskap, kontakta mötespresidiet via denna epostadress så hjälper vi dig: motespresidiet@piratpartiet.se

Senast redigerad av JorgenL den 2012-04-30 klockan 18:45. Anledning: Tillagd info om "Håll mig inloggad"
  Skicka ett meddelande via ICQ till Taz_1999 Skicka ett meddelande via AIM till Taz_1999 Skicka ett meddelande via MSN till Taz_1999 Skicka ett meddelande via Skype™ till Taz_1999  
  (#7) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad
 
Mötespresidiets avatar
 
Inlägg: 3 981
Reg.datum: Nov 2010

Länk: #276084
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-05-02, 23:15

Voteringspass två har nu startat! Det pågår till den 5 maj klockan 21.30.

Noteringar från voteringspass 1:
Mötet kunde inte fyllnadsvälja någon styrelseledamot med långt mandat då alla kandidater fick mindre än 50% av rösterna. Vi följer mötesordningen i detta fall och mötet kan därför i nästa voteringspass välja bland de tre kandidater med flest röster, samt alternativet vakant. Fyllnadsval av det korta mandatet startar därmed först i voteringspass 3.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=36211

Remissyrkandet B14-Y08 i motionen Bostadspolitik vann och inga fler voteringar körs därmed i den motionen.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=272934

Yrkande B23-Y01 mot avslag slutade lika i motionen Avskaffa byte mellan sommartid och vintertid och därmed måste den voteringen göras om, liksom efterföljande voteringar måste skjutas upp ett voteringspass.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=273071

Yrkandena P04-Y04 respektive P04-Y06 i Sakpolitik: Digital infrastruktur i EU slutade också lika och dessa måste därmed tas om. Detta påverkar dock inte voteringsordningen i denna fråga.
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?p=272445
   
  (#8) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad
 
Mötespresidiets avatar
 
Inlägg: 3 981
Reg.datum: Nov 2010

Länk: #276327
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-05-06, 01:53

Voteringspass tre har nu startat! Det pågår till tisdag 8 maj kl 21:30.

Noteringar från voteringspass 2:

Du kan klicka på yrkandenas nummer för att se yrkandetexten i en popup.

Miss av mötespredidiet gällande: Motion B03: Kungahusets religiösa tillhörighet
B03-Y01 skulle ställts mot B03-Y10 i voteringspass två. Tyvärr missade vi att starta votering i denna fråga. Vilket vi skulle gjort enligt voteringsordningen. Därför sker den voteringen istället i detta voteringspasset och slutvoteringen sker därmed i voteringspass 4.

Remissyrkande vann i Motion B14: Bostadspolitik
Remissyrkandet B14-Y08 om att avslå alla övriga yrkanden på denna motion vann med 61 röster mot 33 för avslag. Remissyrkanden förklaras i ordlistan.

Motion B19: Supporterkultur
Mötet har avslagit alla yrkanden i denna motion, därmed är den inte med i fler voteringspass (Bifallna yrkanden på motionen skulle annars ha ställts mot avslag i slutvoteringen).

Motion B23: Avskaffa byte mellan sommartid och vintertid
B23-Y01 fick även i voteringspass 2, exakt 50% av rösterna fördelade på alternativen bifall och avslag.

I stadgarna står det gällande lika röstetal så här:
Citat:
"3.2.3 Vid lika röstetal görs ny votering. Om lika röstetal kvarstår avgör lotten såvida inte ett av alternativen är avslag, då gäller istället avslag."
I mötesordningen står även
Citat:
Lika röstetal
Vid lika röstetal görs ny votering. Om lika röstetal kvarstår avgör lotten såvida inte ett av alternativen är avslag, då gäller istället avslag. Om lotten avgör administreras detta av mötespresidiet. Mötets justerare samt partiets revisorer äger rätt att granska avgörandet.
Mötespresidiet finner därmed att mötet avslagit yrkande B23-Y01 med röstetalen 52 mot 52 och 39 mot 39.

Motion B28: Nanoteknologi och hjärnimplantat inom neuroforskningen
Mötet har avslagit alla yrkanden i denna motion, därmed är den inte med i flera voteringspass (Bifallna yrkanden på motionen skulle annars ha ställts mot avslag i slutvoteringen).

Remissyrkanden vann i Motion C05: Uppmaning om politisk helhetssyn inom integritetsfrågor
Remissyrkandet C05-Y11 om att avslå alla övriga yrkanden på denna motion vann med 37 röster mot 30 för avslag. Remissyrkanden förklaras i ordlistan.

Motioner som kräver dubbla möten
För vissa motioner som tex ändrar i stadgar, så behöver motionerna bifallas på två möten. För motionerna A1, A2 är detta andra mötet som dessa motioner går till omröstning på. Samma krav om två möten gäller även motionerna A4, A5, A9, för dessa är detta första mötet. Nästa möte är höstmötet 2012.

Proposition 01: Principprogram 4.0
Möte har bifallit yrkande P01-Y10, vilket enligt voteringsordningen betyder att P01-Y08 och P01-Y09 blir överflödiga och därmed inte behöver röstas om i detta pass.

Yrkanden som kräver kvalificerad majoritet (75% av rösterna)
För vissa yrkanden krävs 75% majoritet för att mötet ska bifalla dem, då de vill ändra på saker i tex stadgarna eller principprogrammet som enligt stadgarna kräver just 75% bifall. Det gäller tex Proposition 01: Principprogram 4.0 där det framvaskade förslaget behöver 75%.

Vi kom igång senare än planerat, ca tre timmar
Att sätta upp slutvoteringar är mera komplicerat i vårt administrationssystem, så vi råkade klicka fel så att vi soppade till en del saker så illa att vi förmodligen avlossade missiler mot Norge och ändrade på sommarvädret. Men det ska vara löst nu, men det tog tid att fixa. Vi beklagar detta.

Senast redigerad av agnesson den 2012-05-10 klockan 12:28.
   
  (#9) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad
 
Mötespresidiets avatar
 
Inlägg: 3 981
Reg.datum: Nov 2010

Länk: #276542
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-05-08, 22:20

Voteringspass fyra har nu startat! Det pågår till fredag 11 maj kl 21:30.

Noteringar från voteringpass 3
I detta pass fanns slutvoteringar om ett antal motioner och propositioner där det framvaskande yrkandet ställs mot avslag. I denna notis tänkte vi inte lista alla, men bara speciellt nämna de som krävde 75% och hur det gick med dem.

Bifallna som krävde 75%
Motion A01: Stadgeändring gällande budget (andraläsning av höstmötets motion A03)
Motion A02: Stadgeändring gällande fyllnadsval (andraläsning av höstmötets motion A04)
Motion A03: Stadgeändringar gällande sammankallande (ska slutligen avgöras på höstmöte 2012)
Motion A05: Stadgeändringar gällande ansvarskedjan (ska slutligen avgöras på höstmöte 2012)
Motion A09: Stadgeändring gällande hur ordningsfrågor beslutas på medlemsmöte (ska slutligen avgöras på höstmöte 2012)
Proposition 01: Principprogram 4.0.

Avslagna som krävde 75%
Motion A04: Stadgeändringar gällande motionsrätt till medlemsmöte, exempelvis införande av trepiratersregel.

Motion B06: Rymdpolitik
Som framgår av denna ordningsfråga så har mötespresidiet markerat fel alterantiv som vinnare, vilket framgår av röstetalen på denna motion. Då detta upptäcktes av en mötesdeltagare efter att voteringspass 3 startat. Så vi stoppade votering i den frågan och gjorde om och gjorde rätt. Den slutliga voteringen är därför med i voteringspass 4 istället.

Proposition 06: Ändring av stadgebilaga; Regelverk för Piratpartiet kring lokala föreningar: Sametingsval
Tyvärr missade mötespresidiet att starta slutvoteringen i denna fråga i pass 3. Vilket vi skulle gjort enligt voteringsordningen. Därför sker den voteringen istället nu i voteringspass 4.

Motion C07: Erbjuda personer i jobb- och utvecklingsgarantins tredje fas sysselsättning inom partiorganisationen.
Då det bara var ett yrkande kvar i denna motion efter tidigare voteringspass, så råkade mötespresidiet ställa denna motions enda framvaskande yrkande mot avslag i slutvotering i voteringspass 3. Där bifölls det yrkandet. Enligt voteringsordningen skulle detta egentligen ha skett först i pass 4, men mötespresidiet finner att då mötet redan bifallit denna motion med det kvarvarande yrkandet, så är mötets mening tydlig. Att följa voteringsordningen och ta exakt samma votering en gång till är därför onödigt. (Detta är även i analogi med att ibland så röstar mötet på så sätt att vissa saker i voteringsordningen behöver avgöras i ett senare pass, denna gång var det tvärtom, mötet röstade så att denna fråga kunde avgöras i ett tidigare pass).


Vi vill passa på att gratulera de nyvalda styrelsemedlemmarna och nyvalde sammankallande till valberedningen och tacka alla som hittills har deltagit i mötet. Vi hoppas att alla stannar kvar och röstar även i det fjärde passet där de sista frågorna slutligen avgörs. Det är väldigt få frågor, så det bör gå rätt fort. Tack!
   
  (#10) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad
 
Mötespresidiets avatar
 
Inlägg: 3 981
Reg.datum: Nov 2010

Länk: #276631
Standard Sv: Allmän information från presidiet - 2012-05-11, 20:54

Voteringspass fyra har nu avslutats, voteringspass 5 (reservpasset) behövs därmed inte.

Noteringar från voteringpass 4
Alla ärenden är nu färdigbehandlade och inga fler omröstningar kommer att hållas. Formellt slutar mötet först på söndag, men vi vill redan nu passa på att tacka alla som varit med och röstat.

Vi hoppas att alla stannar kvar och diskuterar vidare i mötets trådar, de kommer att hållas öppna tills mötet stänger på söndag kl 19.00.
   
Stängt ämne
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av




Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2016, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com