Piratpartiets mötesplattform


< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara
 
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sargoth Inte uppkopplad
 
Sargoths avatar
 
Inlägg: 39
Reg.datum: Jan 2006
Standard Omvalspepp samt inbjudan till planering - 2011-02-28, 15:25

Styrelsen har nu skrivit ett fastställande klargörande om omvalet i Västra Götaland och här i Örebro. Det de säger är att om vissa saker är uppfyllda, så har vi automagiskt grönt ljus att förvandla staden lila. De har formulerat det i punktform, vilket gör det enkelt för oss då vi kan bocka av punkterna en efter en och se vad som kvarstår när allt är sagt och gjort.

Men innan vi gör det - läs gärna styrelsens ord först. Så att inte punkterna Lokalt intresse, Kampanj, Valsedelsdistribution, Kandidatkrav, Antal kandidater, Politisk plattform, Finansiering och Samarbetsförmåga ser ut att komma ur tomma intet.

Så. En i taget. Men först - en målsättning. Vad behöver vi för att få minst ett mandat? Svaret är - oroväckande och hoppingivande lite. I och med att det är ett omval så kommer det att vara färre som röstar, så kommer varje röst att betyda desto mer. Och i och med att det handlar om sjutton mandat så kommer vi bara behöva sex procent för att få minst ett mandat.

Vid fullt valdeltagande är det 1600 röster. Vid halvt 800.

Vi kan göra 800. Vi fick långt mer än så i EU-valet. Det kan göras, med andra ord. Det har gjorts.

Men nu - en punkt i taget.

Lokalt intresse
. Finns tillräckligt många lokala intressenter för att kunna delta i organiserandet och utförandet av ett lokalval? Eftersom vi, rent krasst, inte behöver vara överallt, alltid, så kommer vi undan med en relativt liten kampanjapparat. Vilket inte är detsamma som att aktivister inte behövs, men vi kommer absolut inte behöva en lika stor apparat som i Västra Götaland.

Och, för att svara på frågan om tillräckligt många lokala intressenter finns: ja.

Kampanj
. Finns tillräckligt många lokala aktivister för att kunna organisera och utföra kampanjandet utan att två eller tre enskilda personer dedicerar sina liv åt det hela non stop i två månader? Dvs utan att folk bränner ut sig?

Det kommer onekligen att bli mycket arbete. Men det kommer att bli lokalt och koncentrerat arbete, utspritt på ett antal personer. Om svaret på förra punkten är ja, följer ett ja även här.

Valsedelsdistribution
. Erfarenheter från valen 09 och 10 visar att kapacitet finns.

Kandidatkrav
och Antal kandidater. Vi behöver ställa upp med motsvarande 12% av antalet ledamöter i kommunfullmäktige på valsedlarna. Dessa kandidater behöver vara aktiva i kampanjandet och/eller valrörelsen.

Ännu ej uppfyllda. Se nedan.

Politisk plattform. Det vill säga den utgångspunkt vi kommer att driva frågor från främst i kampanjandet, men även efteråt om/när vi väl kommer in i fullmäktige. Kort sagt en slags varudeklaration.

Ännu ej fastställd. Se nedan.

Finansiering
. Ung Pirat Örebro har lovat att till fullo finansiera kampanjkostnader och valsedlar.

Samarbetsförmåga
. Som våra kollegor på Kampanjgruppen brukar säga så är sen = nu, och allting måste ha påbörjats för en vecka sedan. Vilket kommer att ställa en del krav på oss - så som att komma igång med en gång. "Vi gör det sen" är passerat, nu är tiden att göra saker på. Stress.

Vi kan göra't.

Det vi behöver göra är, som synes, att 1) få ihop tillräckligt med kandidater för att fylla en valsedel, 2) se till att dessa kandidater är integrerade med kampanjandet, samt 3) skriva en politisk plattform.

Nedan
. Sen är som bekant nu. Och nu är hög tid att börja fundera på två saker: borde jag, som lokal pirat, ta tillfället i akt att ställa upp på möjligheten att bli en del av Örebro kommunfullmäktige? Och, än mer, från vilken utgångspunkt, med vilka argument och i vilka former ska vi i Piratpartiet Örebro kampanja för att få in de kandidater som ställer upp?

Det är dessa ämnen vi kommer att diskutera på piratsamordningsfikat på torsdag. Som alltid sker detta klockan 18, vid biografcaféet (SF). Och om du, av vilken anledning som helst, inte kan vara just där och då, så twittra någonting till taggen #pporu och vi löser det. Eller om du känner att du inte orkar vänta på det hela, så diskutera frågorna här på forumet. Eller hälsa på oss på Facebook. Eller blogga om det. Och om du inte idkar fikabordspolitik, Twitter, forumet, Facebook eller bloggande - skriv en kommentar här nedan.

Som sagt. Sen är nu. Och valet - det kan göras. Det gäller bara att komma samman och komma undan med det.

Nu kör vi.


Kärt barn med många namn. I vissa kretsar känd som Johanna Drott, i andra som Magnihasa och Streetremix. Kan den svåra konsten att skriva, och den ännu svårare konsten att läsa. Det senare är tydligen mer provocerande än det förra.

Senast redigerad av Sargoth den 2011-02-28 klockan 16:40. Anledning: Tog bort ett statistiskt sakfel. My bad på den.
  Skicka ett meddelande via MSN till Sargoth  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad
 
Henry Rouhivuoris avatar
 
Inlägg: 5 447
Reg.datum: Feb 2006

Länk: #259450
Standard Sv: Omvalspepp samt inbjudan till planering - 2011-03-07, 22:57

12% av 17 mandat är 2.04 kandidater. Om ni får ihop tre kandidater så har ni ersättare till det mandat som realistiskt kan vinnas.

Valsedlarna kostar 650 + 40 x 16 = 1290 kr för en låda. 16000 stycken.


Ekonomiansvarig

ingsoc.eu
   
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av




Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
vBulletin Skin developed by: vBStyles.com