![]() ![]() |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet | Visningsalternativ |
(#1)
![]() ![]() |
(#2)
![]() ![]() |
(#3)
![]() ![]() |
![]() Citat:
Dom har väl antagligen bra säkerhet redan eftersom det brukar rör sig om pengar, dessutom är det många som spelar och det brukar dessutom finnas chatt och bilder på att man sitter runt ett bord. Ingen aning om det är en bra eller dålig idé.. Jag sa den ändå.. ![]() |
||
|
![]() |
(#4)
![]() ![]() |
![]()
Många kloka tankar av Jon Severinsson. Som många andra ser jag 2 stora problem med mötet
* Ordningsfrågor som poppade upp i tid och otid. * Paralella voteringar direkt efter lika många paralella debatter med nya yrkanden. Första problemet måste lösas tekniskt, och det låter redan som 2 st har börjat kika på lösningar, kanonbra! Jag hängde nätt och jämnt med, och då satt jag ändå helt fokuserad när debatterna pågick, jag kan tänka mej att det inte var nän höjdare för den som komm in sent. Mitt konkreta förslag är: Sätt ett yrkande stopp 30 minuter innan slutet för debatten. Gör 5 minuters paous mellan slutet på debatten och voteringen / paralell votering (alltså om det ska vara 3 paralella voteringar blir det 15 minuters paous, är det bara 1 votering blir det ca 5 minuters paous) Jag set ett gäng fördelar med det systemet. * Det ges ytrymme för yrkanden på mötet. * Kommer ett uselt yrkande precis innan har folk chans att ryta till. * Admin får 30 minuter på sej att ställa propositions ordning och alla har chans att gnälla på propositions ordningen * Folk får tid att tänka lite inan voteringarna. Visst finns det naktdelar också, * Mötet tar längre tid Fler kommer jag inte på men det gör säkert nån annan ![]() henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se Novus @ irc.piratpartiet.se novus_pp @ Evil skype ![]() ![]() |
|
|
![]() |
(#5)
![]() ![]() |
![]() Citat:
Jag gillar inte det tillvägagångssättet. "Ja, det var en skitbra idé du kom med.. Alla skulle röstat på det tillägsyrkandet, men du är för sent ute. Även fast alla vill rösta igenom ditt förlag så har vi låst oss vid ett system som gör att vi inte kan rösta på rätt beslut, även fast det vore fullt möjligt egentligen." Man kan inte bestämma när man kommer på en idé, det brukar ofta komma genom en diskussion och som du ser så var det när mötet öppnade som flest diskuterade saken, även fast du tycker att det inte borde vara så. |
|||
|
![]() |
(#6)
![]() ![]() |
![]() Citat:
Citat:
Hurvida att införa en deadline för ändringsyrkanden skulle ha denna effekt är nog svårt att veta utan att helt enkelt testa det på ett kommande möte. |
||||
|
![]() |
(#7)
![]() ![]() |
![]()
Jag citerar helt oförblommat mitt eget första inlägg i den här tråden eftersom jag inte har sett några svar:
Citat:
|
||
|
![]() |
(#8)
![]() ![]() |
![]()
Här ett litet försök att komma med några konstruktiva förslag.
Till att börja med tycker jag att det är suveränt att vi kan förbättra gammal mötespraxis med hjälp av vårt tekniska kunnande. Däremot anser jag inte att vi, med en svepande gest, kan förpassa tusentals år av erfarenhet, många gånger framtänkta av mänsklighetens skarpaste hjärnor, till dev/nul. Om vi förväntar oss att ta plats i något lämpligt parlament, så kan det vara bra att vi redan internt i partiet börjar tillämpa mycket av den mötespraxis vi där kommer att möta, så att vi inte står med rumpan bar där i talarstolen, bara för att vi inte har en aning hur det "brukar gå till". Således föreslår jag att 1. ... vi ständigt har en tråd, Pågående motioner, öppen. Där kan vem som helst, när som helst, posta en motion, utan att behöva vänta på kallelsen till årsmöte med ty åtföljande skapande av lämpligt forum. Detta (postandet av en motion där) skulle då ungefär motsvara "tillsättandet av en utredning". Här kan sedan motionen stötas och blötas i upp till ett år, det borde vara tillräckligt för att finslipa skrivningen. 2. ... efter att ett årsmötes forum har skapats, så postas den färdigslipade motionen i tråden Motioner senast två veckor innan årsmötet. Sedan har styrelsen fram till årsmötets öppnande på sig att komma med ett utlåtande. Tråden kan gärna tillåta kommentarer -- detta motsvarar då "den inledande debatten" i ex.vis riksdagen inför en omröstning -- men inget i motionstexten får ändras, inte ett enda kommatecken. 3. ... samtidigt som motionen postas i årsmötets forum, så flyttas den, låst men med hela kommentarskjedjan intakt, över från Pågående motioner till en tråd Arkiverade motioner för att ge plats åt nya, friska motioner i Pågående motioner. 4. ... att vi ser lite fler Propositioner, det vill säga förslag från styrelsen. I det just avslutade årsmötet såg vi EN proposition, även om den felaktigt kallades motion (förslag från styrelsemedlem är, IMHO, per definition en proposition även om den postas helt privat), jag ser gärna lite mer av den varan. -- Bad officials are elected by good citizens who do not vote. -- George Jean Nathan (1882-1958) Min gamla PP-blogg Min nya blogg |
|
|
![]() |
(#9)
![]() ![]() |
![]() Citat:
This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow |
||
![]() |
(#10)
![]() ![]() |
![]() Citat:
Om man skall se det från synvinkeln att tilläggsyrkanden kan användas för att kuppa igenom saker genom att utnyttja en rörig situation, så vore det bäst med en deadline, dock. |
||
|
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | Sök i det här ämnet |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Eftersnack | Andreas Bjärnemalm | Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 | 60 | 2009-10-26 19:15 |
98. Eftersnack | Rick Falkvinge | Medlemsmöte den 6-7 december 2008 | 16 | 2008-12-18 20:40 |
Eftersnack till FRA-demon! | TeirdeZ | 11. Malmö kommun | 0 | 2008-07-04 01:56 |
Eftersnack | Rick Falkvinge | Årsmöte den 27 april 2008 | 32 | 2008-04-29 10:22 |
Eftersnack | Rick Falkvinge | Årsmöte den 21-22 april 2007 | 13 | 2007-04-23 20:09 |