Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 14:22

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-09)
Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Mar-09)Det är styrelsen som skall ha budgetansvar anser jag och ju fortare vi implementerar det i stadgan desto bättre.
Nja... Nu blandar du väl ändå ihop äpplen och päron här, Henry? Jag tror att jag förstår hur du tänker här, men det är faktiskt ett feltänk.
Kan inte själv tänka mig att jag tänker fel.

Citat:
Styrelsen har ansvar för ekonomin, men det är årsmötet som ansvarar för att ramarna, som styrelsen skall hålla sig inom, för denna sätts upp.
I vanliga fall ex.vis där medlemsavgiften är 300 kronor och medlemsantalet 800 personer. Då är det en lätt uppgift för årsmötet att anta att inkomsten under verksamhetsåret blir 240 000 kronor. Årsmötet kan då i detalj styra hur mycket enskilda poster skall kosta. Det efter att ha läst förra verksamhetsårets ekonomiska rapport.

Citat:
Hur skall annars ex.vis. vi revisorer kunna bedöma ifall styrelsen lyckats uppnå det budgeterade målet (en av de faktorer vi skall ta med vid vår revision)?
Det blir knasigt då förutsättningarna förändras vilket dom gjorde förra året. Om man skall vara bokstavstrogen, så hade vi behövt ha ett extra årsmöte föregående verksamhetsår då en så kraftig förändring av budget som skedde egentligen inte får ske av styrelsen. Därför är det lämpligare att styrelsen tar fram budget och kör efter den.

Styrelsen i Piratpartiet skall informera revisorerna om antagen budget och vid senare tillfälle förändringar av denna. Det betyder att styrelsen i sitt mötesprotokoll som postas på forumet publicerar budgeten. Då kan revisorerna se om styrelsen har uppnåt sitt mål.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#2) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132548
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 14:29

kan man inte bara skriva budget i 100% så slipper vi att binda oss till en specifik inkomst.

finns såklart buggar i detta systemet. om vi tex skulle skrive 2% på dreamhack och vi får in 10miljarder kronor så måste vi antagligen köpa hela dreamhack, men om vi skriver 2% (max 50.000kr) och har en "överblivet" post där resterande pengar går till tapetsering av sverige? hur skulle ett sådant system funka för revisorerna?

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132553
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 14:35

Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-09)finns såklart buggar i detta systemet. om vi tex skulle skrive 2% på dreamhack och vi får in 10miljarder kronor så måste vi antagligen köpa hela dreamhack, men om vi skriver 2% (max 50.000kr) och har en "överblivet" post där resterande pengar går till tapetsering av sverige? hur skulle ett sådant system funka för revisorerna?

Ett alternativ är att man bakar in sådana saker i verksamhetsplanen, och låter styrelsen ha hand om helhetsbudgeten.

Till exempel skulle man kunna beskriva "vi avser att vara på Almedalen, till en kostnad av ungefär femtiotusen kronor" och "vi tänker vara på Pride och rocka loss för tjugotusen". Det blir då en väldigt tydlig ömsesidig avsiktsförklaring, och det är helt giltiga formuleringar i en verksamhetsplan. Om inkomsten ökar, så kan styrelsen justera budget utan att behöva ändra verksamhetsplanen, utan kan lägga till kampanjer på eget initiativ. Om inkomsten försämras, så kan styrelsen meddela att "på grund av försämrad ekonomi kan vi inte delta på Pride i år", och det går då att läsa från vshplanen att styrelsen sparat 20k i utgifter.

Styrelsen har samtidigt ägandeskap och ansvar för helhetsbudgeten och att revidera den alltefter förändrade förutsättningar.

Kan det vara en väg framåt? På så vis får man både styrdokumentet, som många pekar på, och den nödvändiga flexibilitet som flera andra pekar på. Det blir också ett flexiblare styrdokument än ett excelark.

Svara med citat
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132574
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 16:18

Ett ev problem är om flertalet medlemmar, men inte styrelsen, vill att partiet ska vara representerat på pride. Medlemmarna ändrar då i verksamhetsplanen men tar inget ansvar för budgeten, det får styrelsen fixa på något sätt.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#5) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #132578
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 16:37

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-09)
Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-09)finns såklart buggar i detta systemet. om vi tex skulle skrive 2% på dreamhack och vi får in 10miljarder kronor så måste vi antagligen köpa hela dreamhack, men om vi skriver 2% (max 50.000kr) och har en "överblivet" post där resterande pengar går till tapetsering av sverige? hur skulle ett sådant system funka för revisorerna?

Ett alternativ är att man bakar in sådana saker i verksamhetsplanen, och låter styrelsen ha hand om helhetsbudgeten.

[...]

Styrelsen har samtidigt ägandeskap och ansvar för helhetsbudgeten och att revidera den alltefter förändrade förutsättningar.

Kan det vara en väg framåt? På så vis får man både styrdokumentet, som många pekar på, och den nödvändiga flexibilitet som flera andra pekar på. Det blir också ett flexiblare styrdokument än ett excelark.

jag tycker detta låter utmärkt men om ni inte kommer med nödvändig dokumentation i tid till årsmötet så kan vi ju inte se om vi tycker ni gör ett bra job med att hålla i ekonomin...

Svara med citat
  (#6) Gammal
Henrik Enblom Inte uppkopplad

Henrik Enbloms avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #132632
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 22:29

Citat:
wikipedia.org/wiki/BudgetBudget (from French bougette, purse) generally refers to a list of all planned expenses and revenues. It is a plan for saving and spending. [1]A budget is an important concept in microeconomics, which uses a budget line to illustrate the trade-offs between two or more goods. In other terms, a budget is an organizational plan stated in monetary terms.

In summary, the purpose of budgeting is to:

1. Provide a forecast of revenues and expenditures i.e. construct a model of how our business might perform financially speaking if certain strategies, events and plans are carried out.

2. Enable the actual financial operation of the business to be measured against the forecast.
En budget är alltså inte något som revideras efter varje krona som går in och ut utan, i vårat fall, ett sätt för årsmötet att ge generella ekonomiska riktlinjer hur verksamhetsplanen skall följas. Om styrelsen inser att budgeten inte kan följas gör dom avsteg från den, jag har hittills inte sätt den styrelse som klarar att följa budgeten till 100% (alltså, om det budgeteras 5000 kr till deltagande i pride så kostar det exakt 5000, inte 5001)

På nästa ordinarie årsmöte ska deltagarna kolla om styrelsen gjort ett bra jobb, och dom tittar då på verksamhetsberättelsen, bokslutet och revisionsberättelsen. Styrelsen skriver verksamhetsberättelsen och förklarar där eventuellt större avsteg från budgeten som togs förra året.

Så går det till i min värld. Har någon annan andra erfarenheter är jag mycket intresserad av att höra dom.

Ricks förslag om att baka in lite av budgeten i verksamhetsplanen är intressant men kräver eftertanke.

Vice Kommunledare Eskilstuna
henrik.enblom [internet-kaka] piratpartiet.se
Novus @ irc.piratpartiet.se
novus_pp @ Evil skype

Svara med citat
  (#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #132650
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-09, 23:53

För att slippa frågeställningar kring vad som är medhåll, vad som är en reservation och vad som är en ordningsfråga så har man oavsett vad för plattform ett system med knappar för det, - som antingen formaterar det på ett speciellt sätt eller som taggar det med den taggen.

Huvudsaken är att de ska vara tydligt för användaren och det ska inte kräva några kunskaper för det. Samtidigt som mötesfunktionärerna får fullständig koll på vad som händer.

Sen så behövs det inslag av "live funktionalitet" så som fanns på pp-live sidan för nya inlägg tex,webbbaserad twitter kanal för alltmänt chatter , suport twitter kanal för frågor/suport för mötet och mötes funktionerna.

hellst ska fakta och historik som tex motionen orginal text, diskussions tråd ang motionen andra trådar av relevans för motionen vara inbyggt om man nu gör en ny webbaplic. för årsmöten så att det är tydligt för användarna och går fort och enkelt att ta sig an informationen och gör det enkelt att administrera in informationen för att underlätta mötet.

Kort och gott så blir forumet så som det är idag svårhanterat för årsmöten och det uppstår frågetecken när funktionerna inte är funktioner i sin rätte bemärkelse

Det här är iaf mina tankar efter ha läst igenom årsmötet och reflektionerna från de som deltog och de problem som uppstod.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

Svara med citat
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #147977
Standard RE: Eftersnack - 2009-05-15, 22:47

Citat:
Tommten (2009-Mar-08)
Citat:
Rick Falkvinge (2009-Mar-08)
Citat:
Tommten (2009-Mar-08)Jag gillar inte det tillvägagångssättet.

"Ja, det var en skitbra idé du kom med.. Alla skulle röstat på det tillägsyrkandet, men du är för sent ute.

Även fast alla vill rösta igenom ditt förlag så har vi låst oss vid ett system som gör att vi inte kan rösta på rätt beslut, även fast det vore fullt möjligt egentligen."

Den insikten kan ju komma precis när som helst, inklusive under, eller till och med efter voteringen. Slutet på diskussionen är alltid en hård linje, och att bra insikter och konsensusar kan komma efter den linjen, är i mina ögon inget argument för när den linjen ska ligga i förhållande till voteringen.

Det är sant, men jag tycker ändå man ska titta på hur medlemmar agerar innan och under årsmötet när man försöker komma på nya användarvänliga tillvägagångssätt. Vi ser att det var fler diskussioner och tillägsyrkanden under själva mötet, även fast man hade möjlighet att diskutera motionerna innan. Då tycker jag det är konstigt att förhindra det rakt av.

Citat:
Björn Felten (2009-Mar-08)

Här ett litet försök att komma med några konstruktiva förslag.

1. ... vi ständigt har en tråd, Pågående motioner, öppen. Där kan vem som helst, när som helst, posta en motion, utan att behöva vänta på kallelsen till årsmöte med ty åtföljande skapande av lämpligt forum. Detta (postandet av en motion där) skulle då ungefär motsvara "tillsättandet av en utredning". Här kan sedan motionen stötas och blötas i upp till ett år, det borde vara tillräckligt för att finslipa skrivningen.

2. ... efter att ett årsmötes forum har skapats, så postas den färdigslipade motionen i tråden Motioner senast två veckor innan årsmötet. Sedan har styrelsen fram till årsmötets öppnande på sig att komma med ett utlåtande. Tråden kan gärna tillåta kommentarer -- detta motsvarar då "den inledande debatten" i ex.vis riksdagen inför en omröstning -- men inget i motionstexten får ändras, inte ett enda kommatecken.

3. ... samtidigt som motionen postas i årsmötets forum, så flyttas den, låst men med hela kommentarskjedjan intakt, över från Pågående motioner till en tråd Arkiverade motioner för att ge plats åt nya, friska motioner i Pågående motioner.

4. ... att vi ser lite fler Propositioner, det vill säga förslag från styrelsen. I det just avslutade årsmötet såg vi EN proposition, även om den felaktigt kallades motion (förslag från styrelsemedlem är, IMHO, per definition en proposition även om den postas helt privat), jag ser gärna lite mer av den varan.--

Jag gillade de här förslagen.

Jag skulle gärna se att det testas, men att man fortfarande kan diskutera motionerna under årsmötet.

Då kan man se om alla redan pratat av sig och om det nya systemet gett någon effekt.

Utnytjar medlemmarna den nya funktionen eller vill de fortfarande diskutera motionerna under själva årsmötet?

Det får man reda på då...

För att det här ska fungera måste motionerna antagligen ligga väldigt lättlilgängligt så man slipper böka runt i subforum.

Föll Björns förslag i glömska?

Eftersom jag nu har något jag vill arbeta vidare på som motion så vore det trevligt med en forumsektion för pågående motioner.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #148149
Standard RE: Eftersnack - 2009-05-16, 16:57

Citat:
Tommten (2009-May-15)Föll Björns förslag i glömska?

Eftersom jag nu har något jag vill arbeta vidare på som motion så vore det trevligt med en forumsektion för pågående motioner.
Jag själv har i alla fall inte glömt. Håll kvar din tanke till efter den 7 juni bara, så skall vi se vad vi kan fixa...

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 19:15
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 20:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 01:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 10:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 20:09