Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:19

Citat:
Da_Nerd (2009-Mar-08)nöjd med alla utslag på alla motioner (förutom 6:an som jag tycker var något vag. skall vi lösa lånen eller inte?)
Tydligen anser vi att Rick förtjänar någon form av ersättning vid något tillfälle…

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132271
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:21

Citat:
Förslag på omröstningsmodell till nästa gång:

1. Alla omröstningar läggs upp i förväg, men går inte att rösta i tills vidare.

2. Mellan 11 och 13 kan man lägga ordningsfrågor och sånt, som då går till omröstning direkt.

3. Efter 13 öppnas de "riktiga" omröstningarna. Och är öppna länge.
Fungerar inte.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#3) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #132274
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:22

Några förslag på förbättringar till nästa årsmöte:

• 1. Bättre strukturerat stöd för mötesformalia i mjukvaran. Det är oerhört irriterande och förvirrande när yrkanden, tilläggsyrkanden, tillbakadragningar och jämkningar är gömda i brödtexten i något av dussintals inlägg i en forumtråd där folk dessutom kan gå in och redigera det de har skrivit tidigare. Motioner, tilläggsyrkanden, tillbakadragningar och jämkanden måste vara separerade från diskussionerna om dem. En strukturerad lista över alla yrkanden i en motion bör finnas i anslutning till diskussionstråden, samt en historia över alla yrkanden, tillbakadragningar och jämkningar (en sorts lättillgänglig revisionskontroll).

• 2. En deadline för ändringar i motioner, helst en eller två veckor innan årsmötet. Jag har ingen erfarenhet av hur det funkar i traditionella möten men jag blev förvånad när folk fortsatte att lägga tilläggsyrkanden och ändra i motioner efter att deadlinen för motioner hade passerat, och nästan hela vägen fram till voteringen - jag utgick ifrån att motionerna inte _fick_ ändras efter deadline så att mötesdeltagare skulle kunna få en chans att läsa igenom och analysera all text i god tid innan omröstningen. Jag inser att det behövs tid efter deadline för inlämning av motioner till att göra tilläggsyrkanden och jämkningar, men det måste finnas en deadline för det också. Stadgarna verkar inte säga något om det så jag föreslår att nästa årsmöte har en sådan deadline någon vecka efter deadline för inlämning av motioner. Det skulle dessutom leda till att det blir mer tid till att planera dagordningen vilket borde ge ett mindre kaotiskt möte.

• 3. Jag tycker fortfarande att man inte bör kunna se resultaten för en votering innan den är avslutad.

1 och 3 kräver antagligen byte av forummjukvara (åtminstone för själva årsmötet) och eventuellt lite kodning om man behöver göra ändringar i någon existerande mjukvara. Om andra håller med om att 1 och 3 är bra idéer så kan jag försöka leta rätt på vettig mjukvara och eventuellt hacka lite om det finns någon som _nästan_ passar. Fast jag blir naturligtvis gladare om någon annan gör det. Vi har ju knappast någon brist på programmerare.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #132273
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:22

Jag tyckte det var skitkul och bra!

Jag kände nästan fick vara överdrivet mycket delaktig för den lilla tid jag varit med i partiet.

Det var väldigt mycket trådar på samma ställe ett tag och det vart lite krångligt att hitta vad som var aktuellt och inte, men det löste sig ju.

En liten parantes är att det är väldigt få röster i motionerna i förhållande till antalet medlemmar.

Man kan fundera vad det beror på och om det är ett problem eller inte.

Har medlemmarna missat att det är årsmöte?

Har inte fler än ca 100 st av 12000 medlemmar en åsikt om vad som beslutas?

Hur ska deltagandet förbättras om det är ett problem?

Svara med citat
  (#5) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132277
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:23

Alla, tack för berömmet, men jag måste säga att tempot var alldeles för högt första dagen. Normalt har vi avhandlat de där punkterna med samma tidsmall och det har snarare känts segt, man har bara väntat på nästa hålltid.

Jag misstänker att det berodde på de många ordningsfrågorna -- det här är första gången vi behövt votera om ordningsfrågor öht. Vi måste hitta ett bättre sätt att hantera ordningsfrågor till nästa årsmöte, det här var bara inte hållbart.

Svara med citat
  (#6) Gammal
pv2b Inte uppkopplad

pv2bs avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #132278
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:24

Åh herregud.

Jag försöker föreställa mig ett årsmöte efter samma modell med tusen medlemmar. Vilken jävla cirkus det vore.

Hur är deltagandet på årsmöten för andra politiska partier?

Svara med citat
  (#7) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #132281
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:25

Citat:
larsl (2009-Mar-08)Vi har ju knappast någon brist på programmerare.

Jag undrar om det här inte är Piratpartiets mest seglivade myt. Min erfarenhet är att det ofta sägs att vi inte har någon brist på programmerare, men att det trots det är svårt till och med att få upp en hemsida version 2.0. Kanske är det så att de mångfaldiga programmerarna gör andra saker än att meka med partimjukvaran?

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #132280
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:25

Citat:
Tommten (2009-Mar-08)Har medlemmarna missat att det är årsmöte?

Har inte fler än ca 100 st av 12000 medlemmar en åsikt om vad som beslutas?

Hur ska deltagandet förbättras om det är ett problem?

Jag tror helt enkelt inte att fler än så här är intresserade av mötesformalia, utan fungerar som svärmen fungerar -- de som är intresserade av mötesfrågorna tar hand om dem. De som är intresserade av aktivism ägnar sig åt det i stället.

Jämför med hur många som aktivt bidrar till Wikipedia, jämfört med hur många som deltar i stiftelsens årsmöte.

Svara med citat
  (#9) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Länk: #132282
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:27

Citat:
TeirdeZ (2009-Mar-08)
Citat:
Jag undrar om det här inte är Piratpartiets mest seglivade myt. Min erfarenhet är att det ofta sägs att vi inte har någon brist på programmerare, men att det trots det är svårt till och med att få upp en hemsida version 2.0. Kanske är det så att de mångfaldiga programmerarna gör andra saker än att meka med partimjukvaran?
Programmerare är naturligt lata.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Moloc Inte uppkopplad

Molocs avatar

Länk: #132284
Standard RE: Eftersnack - 2009-03-08, 13:28

Citat:
larsl (2009-Mar-08)
Citat:
TeirdeZ (2009-Mar-08)
Citat:

Programmerare är naturligt lata.

Är visserligen maskinprogrammerare, men jag kan inte annat än instämma.

---

Henrik Westerdahl

Ordförande

Ung Pirat Vänersborg
  Skicka ett meddelande via ICQ till Moloc Skicka ett meddelande via MSN till Moloc  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 19:15
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 20:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 01:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 10:22
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 21-22 april 2007 13 2007-04-23 20:09