Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Qer Inte uppkopplad

Qers avatar

Reg.datum: Jan 2008
Standard Re: Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 16:43

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Humanismen utgår från människan och sätter människan i centrum. Vilket stämmer helt överens med Piratpartiets värdegrund. Dock är det inte HELA Piratpartiets grund. Vi har många medlemmar som är med i partiet på grund av att vi är teknikvänliga och vill ligga i framkant när det gäller teknik. Andra är med pga att dom upplever att Piratpartiet är ett liberalt parti. En annan grupp är enbart med på grund av att dom vill ha gratis film.
Fast nu blandar du vilt mellan ideologi och sakfrågor, att vi definierar vår ideologi bättre innebär inte automatiskt att våra sakfrågor kommer förändras. Det finns förstås en möjlighet att det sker på sikt, men jag finner det synnerligen osannolikt att vi blir teknikfientliga bara för att vi skriver in "humanister" i partiprogrammet.

Det finns inte heller något motsatsförhållande mellan liberalism och humanism. Om det fanns det hade jag tex vägrat skriva under.

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Genom att definiera att Piratpartiets grund är humanism så skär vi av flera av dom grundpelare vi står på. Jag kan hålla med om att Piratpartiet är humanistiskt. Men vi är mer också. Och vi behöver inte kasta bort resten i onödan.
Varför anser du att humanism är exkluderande?

Honey, I'm hooooome!

Svara med citat
  (#2) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261572
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 16:43

Oj, jösses. Ett tu tre fick jag ett antal wall of texts mot mig.

Har inte tid att wall-of-text:a tillbaka, men försöker sammanfatta:

Sammy: Som jag skrev i svaret till Tommten så anser jag att Piratpartiet delvis har humanistisk grund, men att definiera att grunden är humanistisk är att förenkla problemställningen så mycket att vi tappar delar av vår begintliga värdegrund.

Mab: Vi har väldigt många fler medlemmar än engagerade medlemmar. Framför allt har vi många fler engagerade medlemmarna än dom som deltar aktivt på debatterna på medlemsmötet. Väldigt många kommer missa att debatten förs här. Ännu fler kommer inte orka följa med i debatten.
Jag skulle gärna se att något sådant här beslut tog och diskuterades i god tid i förväg och att det både fanns någon form av utredning och att det stog klart att frågan skulle tas upp på mötet redan när kallelsen gick ut. Och gärna att det hade funnits någon form av inblandning av styrelse och ledning och att det skulle finnas någon form av officiell förankringsprocess. Som det är nu så är det ett gäng medlemmar som ett tu tre poppar upp från ingenstanns och vill att alla ska tycka som dom utan att det funnits info i förväg om att det ska tyckas något om frågan.

q: Tror jag svarat på allt du säger i svaren till dom andra. Peta på mig ifall jag missat något.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#3) Gammal

Länk: #261575
Standard Sv: Re: Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 16:53

Citat:
Ursprungligen postat av Qer Visa inlägg
Fast nu blandar du vilt mellan ideologi och sakfrågor, att vi definierar vår ideologi bättre innebär inte automatiskt att våra sakfrågor kommer förändras. Det finns förstås en möjlighet att det sker på sikt, men jag finner det synnerligen osannolikt att vi blir teknikfientliga bara för att vi skriver in "humanister" i partiprogrammet.
Nej, men det innebär att det inte finns med i vår värdegrund. Om vi nu ska definiera vår värdegrund vettigare än det är gjort idag, varför då bara inkludera vissa delar och säga att andra delar kan få hänga med som en underkategori eftersom humanism ändå är så brett så det täcker in det mesta..

Svara med citat
  (#4) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261579
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 17:24

*fniss* du får ser det som att "wall of text" är en indikation på att folk har intresse i den här frågan och funderat på det! Var inte meningen att delta i en sån vägg dock, ber om ursäkt! Jag skulle mest bara vilja få veta var jag kan inte den där där definitionen av vår ideologiska värdegrund, som du hänvisar till? Även om den nu inte är hundra, som du säger, så skulle det vara intressant att se den. Jag ska erkänna att jag inte har hittat någon sådan, vilket liksom var själva tanken bakom den här motionen över huvud taget.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#5) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #261580
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 17:27

Citat:
Ursprungligen postat av infinite_emma Visa inlägg
*fniss* du får ser det som att "wall of text" är en indikation på att folk har intresse i den här frågan och funderat på det! Var inte meningen att delta i en sån vägg dock, ber om ursäkt! Jag skulle mest bara vilja få veta var jag kan inte den där där definitionen av vår ideologiska värdegrund, som du hänvisar till? Även om den nu inte är hundra, som du säger, så skulle det vara intressant att se den. Jag ska erkänna att jag inte har hittat någon sådan, vilket liksom var själva tanken bakom den här motionen över huvud taget.
Alltså, att skriva en ideologisk värdegrund är alltså själva idén med motionen, värst vad jag skriver illa idag!

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Länk: #261582
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 17:33

Nej, det finns ingen sådan identifierad. Menade mer att alla tycker att grunden är olika och med den här motionen så fångas ganska mångas mening upp. Men det är en hel del som är utanför.

Svara med citat
  (#7) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Länk: #261583
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 17:34

Stöder denna motion helhjärtat då den utgör ett mycket välbehövt steg framåt i vår ideologiska diskurs och möjligheter att diskutera fler frågor än de vi kunnat hantera tidigare, utan att på något sätt frångå "the spirit of" hur vi tidigare tagit ställning i frågor.

http://redhog.org - egil.moller@piratpartiet.se - +4747344024
  Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #261584
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 17:37

Jag stödjer också denna motion helhjärtat.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Malabi Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261606
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 18:33

Jag yrkar bifall.
  Skicka ett meddelande via MSN till Malabi  
Svara med citat
  (#10) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #261613
Standard Sv: Motion B12: Motion om ställningstagande för humanism som ideologisk grund. - 2011-04-05, 18:57

Vad jag tolkat det som går hela denna motion ut på att befästa Piratpartiets inslagna väg där vi tagit ställning för individers/människors/samhällets rättigheter/intressen gentemot politikers, myndigheters och företags orimliga egenintressen och där teknik och utveckling har en omfattande betydelse. Right? Frågan

Det handlar alltså, som några redan nämnt, inte om att göra nåt som dagens medlemmar inte känner igen sig i utan det det handlar om är att befästa PPs grund så vi kan bygga vidare på det. Fråga som denna motion ska lösa är alltså: "Hur ska PPs grund beskrivas?". Denna motion har valt att besvara frågan med svaret "humanism". Men om det finns något bättre/tydligare sätt att beskriva PPs grund så kan det självklart diskuteras.

Persolingen tror jag att det till en början kan skapa en del missförstånd och förvirring då många kommer tolka beslutet att anta humanismen som grundideologi som att PP har bytt eller ändrat inriktning. Men det är en övergångsfas som jag tycker vi får acceptera där vi får förklara hur det faktiskt är. För jag kommer personligen inte på nåt bättre sätt att beskriva PPs grund än det som redan finns i motionen.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer