Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-04, 20:52

Idag särskiljs inte styrelsen och ledningen, två uppdrag där den ena beror på den andra. Skälet till att man på förra årsmötet tog bort separeringen mellan ledning och styrelsen var att vi i så fall skulle tvinga att kasta ut vissa personer från styrelsen alternativt ledningen, men att vi som organisation ändå rör oss mot det hållet.

Vår uppfattning, efter att ha sett vilka som nominerats och tackat ja till styrelsen, är att vi snarare rör oss mot motsatt håll. Det rimmar också illa med stadgans "Ansvarskedjan måste vara obruten, det vill säga, mandat och ansvarsutkrävande måste alltid följas åt" som snarare talar om att man måste särskilja rollerna för att kunna utkräva ansvar.

Att stora delar av ledningen sitter i styrelsen medför att ansvarskedjen inte är fullständigt obrutbar då samma personer kan döma sig själva. Ändringen kräver beslut på två på varandra följande medlemsmöten.

Signerat:
Nils Agnesson
Mikael Holm
Jonatan Gonte Kindh
Andreas Bjärnemalm

Svara med citat
  (#2) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #261429
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-05, 09:10

Mötespresidiumet, kära mötesdeltagare, jag vill i denna debattråd om "Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen." komma med följande synpunkt.

Jag instämmer med motionärerna i deras yrkanden. Generellt sätt att sitta på dubbla positioner är inte bra, det kan innebära att man får förtroendebrist för organisationen. Jag kanske får skäl till att återkomma senare i debatten i denna tråd, men väljer att hålla mig kort och inte skriva långa uppsatser.

Tack för ordet

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Ravenna Inte uppkopplad

Ravennas avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #261626
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-05, 19:29

Avslag.

Separation är önskvärd, men 100% separation är varken nödvändig eller önskvärd. Det utgör inget problem att enstaka människor i ledningen även sitter i styrelsen / tvärt om.

Dels så måste vi också tänka på att ta tillvara på engagemang. Ska en skitbra och engagerad person som valts till suppleant inom styrelsen inte kunna ta ett uppdrag inom ledningen som han/hon vore perfekt för?

Möjligheten måste finnas, annars kastar vi bort engagemang eller tvingar människor att avsäga sig uppgifter som inte utgör något problem.

Ravennas blogg: http://ravennasblogg.blogspot.com/
http://www.Vangrind.se, min författarsajt där jag har publicerat en fantasyroman som e-bok och print-on-demand i syfte att sprida den fritt på Internet. :cool:
  Skicka ett meddelande via ICQ till Ravenna  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #261667
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-05, 21:23

Bifall till båda!

En seperation kommer att öka partiets chans för långsiktig överlevnad.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #261678
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-05, 21:45

Yrkar Bifall på motionen.

En (1) person, ska inte sitta i fler än en (1) förtroendepost på samma gång. Särskilt när det gäller sådana känsliga positioner som partiledningen och styrelsen. Tidigare år så har medlemslistan i partiledningen och medlemslistan i styrelsen varit alldeles för snarlik.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #261781
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-06, 01:15

Jag vill förtydliga hur lång tid det kommer att ta innan styrelsen och ledningen är helt separerade om motionens förslag till övergångsregler går igenom: 2015-01-01! Vi skyndar med andra ord långsamt, även om det just nu låter förskräckligt att vi ska "kicka engagemang ur ledningen".

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#7) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Länk: #261789
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-06, 02:01

Vi har länge hört röster från både partiledning och partistyrelse säga att de vill se ett tydligt skiljande av de två.
Men när det har diskuterats om när detta ska ske så hör man oftast att vi måste sansa oss och ge det tid, eller rena floskler om förlorat engagemang (Något jag inte tror en sekund på).
Man kan då undra när är en bättre tidpunkt att på riktigt påbörja detta arbete än nu när vi har just TID till sådana här internorganisatoriska ändringar?
Jag är helt överens med att ha en roll i partiledning OCH styrelse samtidigt är allt annat än optimalt och med tanke på Nils påpekande om tidsaspekten så vill jag påstå att det också finns tid att detta sker på ett smidigt sätt.

Så nog talat, dags att agera.

Jag yrkar bifall till motionen. (dvs yrkande 17 + 18)

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Leffelini Inte uppkopplad

Leffelinis avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #261862
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-06, 12:06

Om denna motion röstas genom så betyder det att jag om jag väljs som sammankallande på detta möte bara kommer kunna sitta i ledningen fram till årskiftet i år sedan måste jag ge upp min plats där. Alternativt kommer jag behöva låta bli att ställa upp till omval i styrelsen.

Om jag istället inte blir vald till sammankallande så betyder det att jag sitter kvar på mitt nuvarande mandat i styrelsen och kan då sitta på dubbla stolar i endast två år.

Med det sagt vill jag yrka BIFALL på denna motion dvs att-satserna 17 & 18

Nu blev ni allt chockade hoppas jag Det är inte så läskigt som vissa försöker göra gällande. Jag är en av de få i ledningen som faktiskt drabbas av det ganska direkt för som Nils påpekar så kan de som väljs in nu sitta på dubbla stolar i tre år innan de måste "bestämma sig" för vad de vill göra.

Vi är i ett läge i organisationen där jag tror att det finns bra folk centralt som kan fylla upp så pass få stolar vi ändå pratar om och samtidigt fungera. Jag tror dessutom att det är bra att "tvinga" folk att välja prioritering eftersom vi uppenbarligen bränner ut oss i organisationen snabbare än vanligt. Att förhindra dubbla stolar längst upp är som jag ser det ett första steg till att faktiskt ta hand om varandra bättre.

Vi ska skynda långsamt vilket den här motionen gör.

Marit Deldén - Vice Partiledare

Blogg: http://www.maritdelden.com/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Leffelini  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #261864
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-06, 12:13

Bifall

Det är jätteviktigt att vi delar upp ledningen och styrelsen. Som det är nu så sitter det så många personer från ledningen i styrelsen att ledningn mer eller mindre kontrollerar styrelsen trots att det ska vara tvärt om.

Det här är min signatur. Its my sig.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Länk: #261921
Standard Sv: Motion A11: Stadgeändring, särskilja på styrelsen och ledningen - 2011-04-06, 15:04

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Bifall

Det är jätteviktigt att vi delar upp ledningen och styrelsen. Som det är nu så sitter det så många personer från ledningen i styrelsen att ledningn mer eller mindre kontrollerar styrelsen trots att det ska vara tvärt om.
+1

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är