Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik - 2011-04-04, 22:45

Det står idag i Piratpartiets principprogram:
"Vi anser att patenten har spelat ut sin roll och att de idag aktivt hindrar innovation och tillkomsten av ny kunskap. Dessutom ser man på alla produktområden och innovationer som inte kan patenteras att patenten egentligen inte alls behövs — drivkrafterna från att vara först på en marknad är fullt tillräckliga för att skapa innovation. Uppfinnare skall konkurrera med innovation, kundnytta, pris och kvalitet istället för att få förlänat ett statsunderstött monopol på kunskap. Att slippa avlöna arméer av patentadvokater frigör resurser som istället kan användas för att skapa verklig innovation och förbättra produkterna i en snabbare takt, vilket i slutändan kommer alla tillgodo.

Vi vill successivt avskaffa patentsystemet."

Jag har har hittills accepterat avskaffandet av patentsystemet som ett rimligt krav och jag har argumenterat för det.

Jag har ändrat åsikt, efter att under förra året ha träffat på flera exempel på teknisk utvecklig, där patent har varit nödvändigt för uppfinningarnas tillkomst. Ett sådant är ett elektriskt system för fyrhjulsdrift i bilar som utvecklas i EAAM Driveline Systems, ett dotterbolag till Saab. Ett annat är LCD-displayer som kan avändas i solljus med god kontrast på skärmen, utvecklat av det amerikanska bolaget Pixelqi. I båda fallen rör det sig om teknisk utveckling med stora investeringar i initialskedet. När tekniken väl är utvecklad så är det förhållandevis billigt att utnyttja den. Utan någon form av skydd för uppfinningen skulle den aldrig ha kommit till stånd. I eldriftsfallet skulle vilken biltillverkare som helst kunna ta uppfinningen och införliva den i sina egna bilar. I Pixelqi-fallet skulle LCD-tillverkare kunna använda uppfinningen i sina egna processer utan att ersätta Pixelqi. Man skulle därför aldrig ha satsat på utvecklingen om det inte fanns ett skydd och ett incitament i form av chans till stora vinster.

Jag är fortfarande negativ till patentsystemets nuvarande utformning och anser att det både måste till begränsningar i patenterbarhet och reformering av hanteringen av patent.

Däremot anser jag att nuvarande formulering i principprogrammet är för drastisk och att den motverkar partiets förmåga att attrahera väljare.

Svara med citat
  (#2) Gammal
redhog Inte uppkopplad

redhogs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #261581
Standard Sv: Motion B16: Ändrig av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 16:30

Dessa ändringar innebär ett försvagande av vår ståndpunkt där vi begränsar vår kritik till vissa typer av patent.

Jag yrkar därmed avslag.

http://redhog.org - egil.moller@piratpartiet.se - +4747344024
  Skicka ett meddelande via ICQ till redhog Skicka ett meddelande via MSN till redhog Skicka ett meddelande via Yahoo till redhog  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Malabi Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261608
Standard Sv: Motion B16: Ändrig av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 17:43

Yrkar avslag.
  Skicka ett meddelande via MSN till Malabi  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261637
Standard Sv: Motion B16: Ändrig av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 18:57

För den som undrar så är det sista meningen som skiljer sig i Falathars ändringsyrkande. Ordet medicin.

Vi vill reformera patentsystemet genom att ställa högre krav på uppfinningshöjd för att en nyhet ska vara patenterbar och genom att uttryckligen utesluta medicin, programvara och affärsmetoder i patentlagstiftningen.

Det tog ett tag innan jag såg det. Kanske andra har samma problem.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#5) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #261657
Standard Sv: Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 19:57

Jag tycker att den nya skrivelsen är bättre än den gamla. Den gamla texten är inte förankrad i verkligheten. Den förutsätter att alla som söker eller innehar patent är stora och/eller giriga företag. Den har också bristande insyn i drivkrafterna bakom innovation och finansiering av dyra projekt.

Den nya skrivelsen tar hänsyn till att patentsystemet inte är svart eller vitt utan utgår från vad som faktiskt är problemen med patentsystemet idag: att vissa företag (speciellt de stora) använder patent på ett sätt som det inte var tänkt och som missgynnar utveckling, att patent ges för lätt (för låg uppfinningshöjd) och att patentområdet är för brett.

Jag tycker inte att ändringen försvagar PPs ståndpunkt. Begränsning av kritiken är inte till vissa typer av patent. I principprogrammet så kritiseras fortfarande medicinpatent osv. Men detta är en mer realitisk lösning och det i sig stärker vår ståndpunkt. Tror många som direkt berörs av patent såsom ingengörer, företagsledare, forskare osv kommer kunna identifiera sig bättre med denna nya skrivelsen än den gamla.

Men jag är inte helt nöjd med den nya skrivelsen:

1. Mjukvara är redan uteslutet från patentering, men den är vag. Det behöver förtydligas att både mjukvara i sig och sådana som ger en teknisk effekt ska uteslutas.

2. Yrkar avslag på yrkande 100. Och det är för att "medicin" är ett vagt ord. Medicin kan idag inte patenteras. Det som patenteras är ämnen för specifika medicinska användningsområden. Med "medicin" är det även otydlig om gener ingår eller inte.

3. Jag tycker det ska ingå att vi inte vill att det patenterbara området breddas ytterligare.

Kommer senare lägga ett ändringsyrkande där jag får med dessa tre punkter.

Sen i framtiden kan jag tänka mig ytterligare ändringar som inkluderar tydligare ställningar till "medicin"-patent, skyddstider osv. Men är inte beredd att lägga sådana yrkanden denna gång.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#6) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Länk: #261716
Standard Sv: Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 22:13

jag drar mer än gärna tillbaka mitt ändringyrkande till förmån för ett som är bättre skrivet och bättre beskriver vilka undantag det handlar om mer specefikt

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#7) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #261724
Standard Sv: Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 22:28

Bifall av yrkande 102. Detta sammanfattar vad vi ogillar med patent och de branscher vi vill få ut patenten ifrån, samtidigt som den inte tar bort patent helt, vilket skulle kunna leda till katastrof för den globala ekonomin. En bra förbättring av vårt nuvarande program.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#8) Gammal
floodis Inte uppkopplad

Länk: #261759
Standard Sv: Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-05, 23:10

Är inte helt nöjd med formuleringen i yrkande 102. Läkemedel och DNA-sekvenser är inte patenterbara idag. Det som är patenterbart är HUR DNA-sekvenser och det aktiva ämnet i läkemedlet används. Tex kan ett läkemedelsföretag patentera ämne X för behandlig av infektioner. Ett annat läkemedelsföretag kan patentera samma ämne X för behandling av smärtlindrare. Upptäckter är alltså i sig inte patenterbara, utan det är deras användningsområden som är patenterbara.

Kommer fundera vidare på där här och lägga ett ändringsyrkande imorgon kväll.

-------------

Blogg: Free the Mind

Svara med citat
  (#9) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261784
Standard Sv: Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-06, 00:39

Jag yrkar bifall till motionen och yrkande 111 (kan man yrka bifall till eget yrkande?)

Jag håller med om motionen, men jag saknade något som satte mänskligheten framför ekonomisk vinning och remixade lagt förslag.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #261791
Standard Sv: Motion B16: Ändring av Piratpartiets principprogram avseende patentpolitik. - 2011-04-06, 01:07

Citat:
Ursprungligen postat av JohanL Visa inlägg
Jag håller med om motionen, men jag saknade något som satte mänskligheten framför ekonomisk vinning och remixade lagt förslag.
Det var mer känslomässigt tilltalande än de övriga, men jag har lite kritik.
Citat:
Vi anser att patenten som de fungerar idag har spelat ut sin roll och att de idag aktivt hindrar
två stycken idag på rad ser konstigt ut.

Citat:
Patenten har gått att uppmuntra till uppfinningar och framsteg till att motverka
"Patent har gått från att uppmuntra till uppfinningar och framsteg, till att motverka"

Men det är två till på rad. Det kan också se konstigt ut, även fast det är mer acceptabelt.

Citat:
det samma
Detsamma. Det är ett sammansatt ord.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är