Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt - 2011-04-04, 22:47

Vi i piratpartiet är stolta över att agera rationellt och basera våra beslut på vetenskap. I en punkt av vårt principprogram går vi dock emot den existerande vetenskapen.

Det gäller rekommenderad skyddtid för upphovsrätt. Vi har 5-år som värde medan de senaste utredningarna (se:http://rufuspollock.org/economics/papers/optimal_copyright_term.pdf) säger att mellan 15 och 20 år är optimalt för samhället.

Därför anser jag att vi bör uppdatera vårt principprogram med hänvisning till vetenskapen och förespråka 20 års skyddtid.

Svara med citat
  (#2) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #261420
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-05, 07:37

anders jag fröstår din tanke med att minimera upphovsrätstiden Men notera att Det jag pratar om är INTE verkets ekonomiska livslängd utan den längd för upphovsrätten som är optimalt för sammhället. om man läser i rufus pollocks utmärkta studie så är den optimala skydstiden längre än den genomsnittliga ekonomiska livslängden.

vi skall inte göra "samma fel från andra hållet" som upphovsrättsorganisationerna gör genom att sätta för kort tid på upphovsrätten. och vi bör franför allt kunna basera oss på fakta och vetenskap då vi tar vårt ställningstagande.

mvh
/Christoffer Willenfort

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #261433
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-05, 08:21

Ett givet antal år är väldigt trubbigt eftersom olika typer av verk har så olika lång livslängd. Det optimala borde vara att ha något incitament som gjorde det dyrare att ha ett kommersiellt skydd efterhand. Men det skulle kräva registrering och årsavgifter, förmodligen. Svårlöst praktiskt, även om det provats i USA.

I brist på det tycker jag att försiktighetsprincipen skall gälla, det vill säga hellre för kort än för långt. Även om det finns undersökningar som angett 15 år som optimal längd (fast med alla sorters verk sammanblandade).

Yrkar därför avslag på motionen och att Piratpartiet behåller 5 års skyddstid som målsättning.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #261442
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-05, 08:42

Jag ogillar verkligen ordet "värdelösa" i yrkande 90. Försök hitta på något annat ord som inte ser ner på verk, eller ta bort meningen helt. Inget verk är värdelöst även fast det inte drar in en massa pengar. De kan användas till alla möjliga saker. Det är ju det remixande bygger på.
  Skicka ett meddelande via MSN till Tommten Skicka ett meddelande via Skype™ till Tommten  
Svara med citat
  (#5) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261788
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-06, 00:59

Gjorde en remix för att göra paragrafen flexibel för eventuella nya undersökningar som kan komma i ämnet. Men lämnade kvar ordet "reducera" för att omöjliggöra en ökning av antalet år utan en stadgeändring.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#6) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #261817
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-06, 07:51

Citat:
Ursprungligen postat av JohanL Visa inlägg
Gjorde en remix för att göra paragrafen flexibel för eventuella nya undersökningar som kan komma i ämnet. Men lämnade kvar ordet "reducera" för att omöjliggöra en ökning av antalet år utan en stadgeändring.
Principiellt sätt så är jag för denna sortens skrivelser men frågan är om vi kommer se så många olika undersäkningar så ofta att vi inte hinner uppdatera i tid.

fuderar på om en bra skrivelse skulle vara "Vi vill att skyddstiden, ensamrätten att framställa kopior av verket för kommersiellt bruk, reduceras för att vara optimalt ur ett samhällsperspektiv, vilket idag är mellan 15 och 20 år.” då får vi med de tydliga tiderna och även syfte och anledning i samma mening

Ska vi jämka oss ?

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Svara med citat
  (#7) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #261872
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-06, 12:03

När det står klart och tydligt att 5 år inte går hand i hand med den moderna forskningar måste vi definitivt ändra vår politik, annars gör vi helt enkelt fel. Vi måste dock försäkra oss om att vi inte bara följer studie efter studie, utan aktivt går igenom metaanalyser och försöker att hitta den verkliga tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Principiellt sätt så är jag för denna sortens skrivelser men frågan är om vi kommer se så många olika undersäkningar så ofta att vi inte hinner uppdatera i tid.

fuderar på om en bra skrivelse skulle vara "Vi vill att skyddstiden, ensamrätten att framställa kopior av verket för kommersiellt bruk, reduceras för att vara optimalt ur ett samhällsperspektiv, vilket idag är mellan 15 och 20 år.” då får vi med de tydliga tiderna och även syfte och anledning i samma mening

Ska vi jämka oss ?
Detta gillar jag.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
  (#8) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #261899
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-06, 13:44

En jämkning låter jättebra, jag har inget emot tillägget med åren när man samtidigt har med att vad åren baseras på för framtida ändringar. Hur gör man rent praktiskt?

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
Svara med citat
  (#9) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #261926
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-06, 14:17

Otimal skyddstid är inte 15-20 år.

Optimal skyddstid minskar hela tiden. Förr tog det 10 år innan en spelfilm visades på TV - idag finns det filmkanaler ofta visar den inom ett år efter premiären.

Dessa tidsperioder kommer fortsätta minska och ändras i takt med att de sätt vi kommunicerar med varandra kommer förändras.

Vad jag vill är att vi i piratpartiet talar om att förbättra upphovsrätten så den motsvarar den ekonomiska livslängden för verk. Trots vad någon påstår ovan så har inte piratpartiet bestämt att den skall vara 5 år. Utan 5 år är ett exempel - vad den kommer hamna på är inte bestämd utan blir en förhandling med de andra parterna - givet att partiet någonsing får chansen att påverka i frågan.

För de flesta verk så är den ekonomiska livslängden mindre än en vecka. Det är därför helt fel att för dessa stänga ute dem från allmänheten i 15-20 år.

T.ex. så äger jag upphovsrätten till detta diskussionsinlägg och den gäller idag tills min död + 70 år.

I slutändan så är förmodligen det bästa systemet ett där olika verk har olika skyddstid och därför vore det fel att hårt sätta upp en tidsperiod som ALLA verk skall skyddas.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #261932
Standard Sv: Motion B18: Ändring av skyddstid för upphovsrätt. - 2011-04-06, 14:32

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
För de flesta verk så är den ekonomiska livslängden mindre än en vecka.
Har du en källa på det? De flesta filmer, spel, böcker och skivor säljer väl betydligt bättre de första fem åren totalt än den första veckan? Och då menar jag inte lite bättre, utan ett par tusen procent bättre.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
Svara med citat
Svara
Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg