Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2016
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Eftersnack - 2007-04-22, 12:26

För alla som vill kommentera eller diskutera vidare.

Svara med citat
  (#2) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #72383
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 12:27

Kom det in några röster efter klockan 13.00??

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Svara med citat
  (#3) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #72387
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 12:29

Vet ärligt talat inte, för första gången under mötet missade jag tiden... men jag höll koll på utvecklingen och det såg likadant ut klockan 1130 som det gjorde nu.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Ahruman Inte uppkopplad

Ahrumans avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #72389
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 12:39

Jag bekräftar att inga stora förändringar skett den sista tiden.

Jens Ayton

This moment, right now, 2009, this is as hard as copying will be for the rest of recorded history. Next year, copying will be easier. And the year after that. And the year after that. — Cory Doctorow
  Skicka ett meddelande via AIM till Ahruman  
Svara med citat
  (#5) Gammal
larsl Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #72394
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 12:48

I vilket fall som helst ser jag inga större problem med att omröstningarna var öppna längre än planerat - det innebär ju bara eventuellt att fler röster kommer in. Om den hade börjat senare än planerat eller slutat tidigare hade det varit värre eftersom en del som hade tänkt att rösta under den tiden då kanske inte hade kunnat göra det.

Svara med citat
  (#6) Gammal
SM5POR Inte uppkopplad

SM5PORs avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72395
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 13:01

Jag fick inget tydligt svar på min fråga om antalet ledamöter i styrelsen, men det kan göra detsamma. Det kanske egentligen var en stadgefråga snarare än en mötesordningsfråga: Skall jag tolka årsmötets beslut som att vi nu har en vakant ledamotsplats i styrelsen som kan besättas genom fyllnadsval vid ett medlemsmöte under året, eller innebar antagandet av valberedningens förslag att det för ett år framåt skall vara fyra ordinarie ledamöter i styrelsen (utöver ordföranden), och att en eventuell vakans uppstår först om någon av de nu valda ledamöterna väljer att avgå? Valberedningen föreslog ju inte uttryckligen att det bara skulle vara fyra ordinarie ledamotsplatser.

Som sagt, det är ingen viktig fråga, och därför valde jag att inte upprepa den under själva mötet. Jag tror vi är eniga om att stadgarna behöver ses över, och då är detta en av de saker jag skulle vilja se förtydligade. Konstruktionen med årsmöten och medlemsmöten känns en smula främmande för mig, för jag har inte sett den tillämpas i någon annan organisation.

Det låga årsmötesdeltagandet ser jag också som ett visst problem på lång sikt, men det kanske denna gång förklaras av att det inte stod några kontroversiella ärenden på dagordningen. Vi får väl se hur det utvecklar sig under de närmaste åren.

Jag ber att få tacka för förtroendet som revisor! Jag har haft kontakter med både Björn och John i och utanför forumet under det år som nu gått, och jag tror att vi har en hel del gemensamt som kommer att underlätta revisionsarbetet.

Anders Andersson

Svara med citat
  (#7) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Länk: #72397
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 13:28

Citat:
SM5POR (2007-Apr-22)Skall jag tolka årsmötets beslut som att vi nu har en vakant ledamotsplats i styrelsen som kan besättas genom fyllnadsval vid ett medlemsmöte under året, eller innebar antagandet av valberedningens förslag att det för ett år framåt skall vara fyra ordinarie ledamöter i styrelsen (utöver ordföranden), och att en eventuell vakans uppstår först om någon av de nu valda ledamöterna väljer att avgå? Valberedningen föreslog ju inte uttryckligen att det bara skulle vara fyra ordinarie ledamotsplatser.
Jag skulle tolka det såhär:

Antalet ledamöter är inte bestämt vilket innebär att det inte uppstår vakanser när antalet är lägre än fem. Således har vi nu fyra ledamöter och noll vakanser. Däremot kan vi om vi vill på ett medlemsmöte välja ytterliggare en person att ingå i styrelsen eftersom medlemsmötena är likställda med årsmötet i beslutsrätt i de frågor som tas upp. Det skulle ge oss fem ledamöter och noll vakanser.

Om någon av de fyra valda ledamöterna avgår får vi, enligt samma logik, tre kvarvarande valda ledamöter och noll vakanser. Efter en sådan avgång kan ett medlemsmöte välja upp till två nya ledamöter på ett eventuellt framtida medlemsmöte.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#8) Gammal
Jon Severinsson Inte uppkopplad

Jon Severinssons avatar

Länk: #72402
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 14:13

Jag håller med om Mab's tolkning att styrelsen består av ordförande, fyra ledamöter och ingen vakans.

Men jag håller inte med om hans vidare resonemang. Då vi valde en ordförande och fyra ledamöter, valde vi därigenom implicit en femmannastyrelse, och skulle en ledamot avgå så skulle en vakans uppstå.

Vidare så vill jag påpeka att ett medlemsmöte inte är likställt med ett årsmöte (står ingenstans i stadgarna att de skulle vara det), och §13 säger uttryckligen att styrelsen väljs av årsmötet. Därför kan vi inte fyllnadsvälja styrelsen förens på nästa årsmöte. Däremot har vi valt två suppleanter, och även om dom alldrig kan bli ordinarie ledamöter så kommer den första av dom alltid få deltaga i styrelsemöten om en ordinarie ledamot har avgått, då det alltid kommer att vara minst en ledig plats (då en plats i så fall skulle vara vakant).

Gestapo ansåg inte att Anne Frank hade rent mjöl i påsen
— "Tomten", insändare till SvD

Kopiering är lika mycket stöld som fotografering är kidnappning.
— Fritt tolkat av lholmq42
  Skicka ett meddelande via ICQ till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via AIM till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via MSN till Jon Severinsson Skicka ett meddelande via Yahoo till Jon Severinsson  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #72403
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 14:19

Vi valde en styrelse på fem personer.

Således kan inte två personer hålla ett styrelsemöte och göra upp saker hur som helst.

Remember Relakks?

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#10) Gammal
Anders Forsman Inte uppkopplad

Anders Forsmans avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #72406
Standard RE: Eftersnack - 2007-04-22, 15:02

Har själv deltagit sparsamt och har väl läst det mesta i efterhand. Har haft förhinder av div slag, men tycker mig se att mötet har flytit på bra och behandlats korrekt

Nu ska jag på födelsekalas no2
  Skicka ett meddelande via ICQ till Anders Forsman Skicka ett meddelande via MSN till Anders Forsman  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Eftersnack Andreas Bjärnemalm Medlemsmöte 19-25 oktober 2009 60 2009-10-26 18:15
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte 7-8 mars 2009 158 2009-05-16 15:57
98. Eftersnack Rick Falkvinge Medlemsmöte den 6-7 december 2008 16 2008-12-18 19:40
Eftersnack till FRA-demon! TeirdeZ 11. Malmö kommun 0 2008-07-04 00:56
Eftersnack Rick Falkvinge Årsmöte den 27 april 2008 32 2008-04-29 09:22